پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

حجت السلام والمسلمین مهدی پیشوایی در جمع دانش پژوهان مؤسسه امام رضا(ع) : منبع شناسی و اعتبار سنجی منابع در مطالعه تاریخ بسیار اهمیت دارد وکسانی که در تاریخ به صورت تخصصی کار نکرده اند، نمی توانند به هر کتاب و هر مطلب تاریخی اعتماد کنند.

۱۳۹۸/۴/۱۱ سه‌شنبه

حجت السلام والمسلمین مهدی پیشوایی در جمع دانش پژوهان مؤسسه امام رضا(ع)

منبع شناسی و اعتبار سنجی منابع در مطالعه تاریخ بسیار اهمیت دارد وکسانی که در تاریخ به صورت تخصصی کار نکرده اند، نمی توانند به هر کتاب و هر مطلب تاریخی اعتماد کنند.

حجت‌الاسلام پیشوایی، منبع شناسی و اعتبار سنجی منابع را در مطالعه تاریخی مهم خواند و گفت: یکی از اموری که در مطالعه تاریخ اسلام نیز باید به آن توجه شود، منبع شناسی و اعتبار سنجی منابع است، بنابراین

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه‌السلام)، نشست علمی «اهمیت منبع شناسی در تاریخ نگاری» با ارائه حجت‌الاسلام  والمسلمین مهدی پیشوایی، کارشناس تاریخ و استاد حوزه علمیه قم در حضور جمعی از طلاب و پژوهشگران رشته تاریخ اهل بیت علیهم السلام و به همت معاونت پژوهش مؤسسه امام رضا(ع) در سالن جلسات این موسسه برگزار شد.

وی با اشاره به سیر تحول تاریخ اسلام اظهار داشت: هر علمی دارای تاریخچه است و برای خودش بنیانگذاران، مورخان، پیشگامان و تأثیرگذارانی دارد؛ تاریخ اسلام نیز از علوم انسانی است که مثل هر شاخه ای از علوم، دارای فروع و گرایش هایی است و برای آشنایی با آن باید تخصص و کار علمی صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام پیشوایی، منبع شناسی و اعتبار سنجی منابع را در مطالعه تاریخی مهم خواند و تأکید کرد: یکی از اموری که در مطالعه تاریخ اسلام نیز باید به آن توجه شود، منبع شناسی و اعتبار سنجی منابع است، بنابراین کسانی که در تاریخ به صورت تخصصی کار نکرده اند، نمی توانند به هر کتاب و هر مطلب تاریخی اعتماد کنند.

وی به تاریخ نگاری ناصبی ها و امویان در تاریخ اسلام اشاره و تصریح کرد: برخی از تاریخ نگاران ناصبی و اموی مسلک، فضائل و مناقب زندگی اهل بیت علیهم السلام را کتمان کرده اند یا با جانبداری از دشمنان ایشان، وقایع و حقایق تاریخی را بیان نکرده اند.

کارشناس تاریخ و استاد حوزه علمیه قم به ویژگی برخی از کتب تاریخی اشاره کرد و گفت: اعتبار سنجی کتاب ها ملاک های مختلفی دارد؛ اما به صورت کلی هر چه نزدیکتر و معاصر یک واقعه تاریخی باشد، اعتبار آن بیشتر خواهد بود؛ به عنوان مثال تاریخ مشروطیت یا انقلاب اسلامی از جهت فراوانی منابع، ارتباط گرفتن با رهبران انقلاب، یادداشت ها و آثاری که از آنها برجای مانده است، قابل اطمینان است.

وی با تأکید بر معتبرخوانی در رابطه با وقایع کربلا و زندگی اهل بیت علیهم السلام خاطرنشان کرد: مقاتل مختلفی درباره جنایات کربلا و وقایع عاشورا وجود دارد؛ از این جهت ما به عنوان مبلغ و طلاب علوم دینی باید معتبر خوانی را ترویج دهیم که در همین زمینه کتاب مقتل جامع حضرت سیدالشهدا(ع) با همکاری پژوهشگران عرصه تاریخ، انتشارات مؤسسه امام خمینی(ره) می تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی