پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

انقلاب اسلامینقد و تحلیل

تصمیم گیری درست و شایسته در انتخابات نیازمند نوعی مهارت و دقت در مبانی ارزشی کاندیداها و پرهیز از سطحی نگری و عدم تاثیرپذیری ناشی از القائات رسانه ای و احساسات غیرمنطقی و مجازی است.

در ایام انتخابات یکی از مهمترین کنشگریهای مردم از باب وظیفه انسانی و حق اجتماعی، بحث تصمیم گیری در امری سرنوشت ساز و انتخاب رئیس جمهوری کارآمد و شایسته است. روشن است که عواقب سود و ضرر در تصمیمات جمعی فراگیر بوده و ممکن است برخی اصل تصمیم گیری را مورد سوال قرار داده و به عبارتی به جای حل سوال، صورت مساله را پاک کنند. حال آنکه تصمیم گیری درست و شایسته در انتخابات نیازمند نوعی مهارت و دقت در مبانی ارزشی کاندیداها و پرهیز از سطحی نگری و عدم تاثیرپذیری ناشی از القائات رسانه ای و احساسات غیرمنطقی و مجازی است. به هر حال این روزها بحث تصمیم سازی یا تحت تاثیر قرار دادن تصمیمات مردم، سناریوی از پیش تعیین شده رسانه‌های معاند است؛ در صورتی که برخی کاندیداها از روی غفلت یا برای جلب توجه که بیشتر دیده و شنیده شوند، ژست اپوزیسیونی گرفته و با انجام نمایش‌های تکراری و شومن بازی در مخالفت آشکار با منافع ملی از همین سیاست پیروی کرده و پازل رسانه‌های معاند را تکمیل می‌کنند.
با عنایت به وجود این آسیب در برخی تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و برای جلوگیری از بداخلاقی‌ها و تکرار این اشتباه در انتخابات ۱۴۰۰ باید رویکرد ارزشی مبتنی بر سخنان بزرگان دین را مدنظر قرار داد، آنجا که امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه ۴۱ نهج البلاغه، ملاک حکمرانی شایسته و حاکم اصلح را صداقت در گفتار و کردار بیان می‌فرماید و فریب و نیرنگ را پاشنه آشیل رفتار سیاسی برشمرده و می‌فرماید: «اما امروز در محیط و زمانه ای زندگی می‌کنیم که بیشتر مردم حیله و نیرنگ را زیرکی می‌پندارند و افراد جاهل آنان را اهل تدبیر می‌خوانند... چه بسا شخصی تمام پیش آمدهای آینده را می‌داند و راه های مکر و حیله را می‌شناسد، ولی امر و نهی پروردگار مانع اوست و با اینکه قدرت انجام آن را دارد، آن را به روشنی رها می‌سازد؛ اما آن کس که از گناه و مخالفت با دین پروا ندارد، از فرصت‌ها برای نیرنگ بازی استفاده می‌کند.» [1]
همچنین رهبر معظم انقلاب اخیرا در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس ضمن تاکید بر انقلابی گری و پرهیز از هنجار شکنی و بداخلاقی‌ برخی کاندیداها به اهمیت تصمیمات مردم در سرنوشت کشور اشاره کرده و فرمودند: انتخابات در یک روز انجام می‌شود، اما اثر آن تا چند سال باقی می‌ماند، بنابراین با شرکت در انتخابات که متعلق به خود شما است، از خداوند برای رأی دادن به کسی که شایسته این مسئولیت است کمک بخواهید.

۱. نهج البلاغه، خطبه ۴۱

۲. ارتباط تصویری رهبری با نمایندگان مجلس، (۱۴۰۰/۳/۶)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی