پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

حجت الاسلام وافی، مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه صهیون‌پژوهی تیه، با اشاره به مباحث دشمن شناسی در صحیفه سجادیه اظهار داشت: بحث دشمن شناسی در متون دینی و ادعیه و از میان ادعیه به صورت خاص در صحیفه سجادیه مورد توجه قرار گرفته است.

 
وی با استناد به دعای 49 صحیفه سجادیه ابراز داشت: امام سجاد(ع) این دعا را برای دفع دشمنان و بر ملا کردن نقشه‌های آنها بیان فرموده‌اند؛ زیرا دشمن با همه وجود در مقابل انسان ایستاده، لحظه‌ای آرام نیست و چشمش به خواب نمی‌رود.
 
مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید یادآور شد: امام سجاد(ع) در این دعا، دشمن را ضعیف نمی‌شمارند و در واقع نگاهشان واقع‌بینانه است؛ اما از سوی دیگر بر روح توکل و توسل و عدم رعب و وحشت از دشمن تأکید دارند؛ زیرا انسان باید عزت را مختص خداوند، رسول(ص)، اهل بیت(ع) و اولیا الهی بداند و اقتدار را برای خودش به عنوان یک زینت بشمارد.
 
وی تأکید کرد: اگر انسان با اصول دشمن و ابعاد دشمنی‌ها آشنا نباشد، دچار مشکل خواهد شد؛ زیرا دشمن مترصد یک لحظه غفلت انسان و به دنبال طمع انداختن در وجود دیگران است و از این طمع به عنوان یک حربه استفاده می‌کند، تا زهر کشنده‌اش را به جان انسان‌ها بچشاند.
 
حجت الاسلام وافی به ضعف‌ها و آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: شیطان با استفاده از ضعف‌ها و آسیب‌های جامعه و مفاسد اخلاقی و اجتماعی، افراد، آحاد و خواص جامعه را گرفتار می‌کند، تا از آنها به عنوان ابزارهای دشمنی و راه نفوذ، بازوی اجرایی و فکری و تصمیم‌گیری خودش استفاده کند.
 
وی با اشاره به نفوذ دشمن در ابعاد مختلف درونی و بیرونی یادآور شد: شاید چیزی به نام دشمن و حضور آن در جامعه وجود نداشته باشد؛ اما تمام اهداف و آرمان‌های آنها به دست دوستان کج فهم یا کم فهم شکل می‌گیرد.
 
مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید به پیامدهای تحریف‌‌های خرد از متون دینی اشاره و تصریح کرد: تحریف‌های خرد از جانب این گونه دوستان به تحریف‌های کلان دشمنان کمک می‌کند و آنها را برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های کلانشان امیدوار کرده؛ بلکه زمینه را برای رسیدن دشمنان به اهداف مورد نظرشان فراهم می‌کنند.
 
وی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای مسیر تعالی و کمال انسان خاطرنشان کرد: انسان در ماجرای خلقتش با فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی برای رسیدن به کمال و رشد الهی مواجه است که در این مسیر می‌تواند از نیروی تعقل، قدرت اختیار و اراده‌اش نیز کمک بگیرد.
 
حجت الاسلام وافی افزود: انسان در مسیر رشد و کمال با موانعی همچون هوای نفس و شیطان مواجه است که از جهتی زمینه امتحان و بالارفتن قدرت و استحکام انسان را نیز فراهم می‌کنند و این مواجهه می‌تواند بر قدرت، توان و استعدادهای انسان بیفزاید.
 
وی یادآور شد: براساس آیات و روایات، سه دسته آسیب در سر راه انسان وجود دارد که قرآن کریم به صورت کلی از آن به نام «شیطان» یاد کرده و می‌فرماید «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ(یس- 60)
 
مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید تأکید کرد: بر این اساس پیروی از شیطان به نوعی عبادت وی محسوب شده و یک مانع اصلی بر سر راه تعالی انسان به شمار آمده است؛ زیرا شیطان طبق آیه «فبعزتک لاغوینّهم اجمعین الا عبادک منهم المخلصین» سوگند یاد کرد که همه بندگان خدا را از مسیر حق بیرون کند.
 
وی افزود: دشمن دیگر انسان، هوای نفس است که اگر نفس انسان به سرکشی و طغیان بپردازد و مهار نشود به عنوان «عدو مبین» انسان را به تباهی و انحراف کشانده و انسان را از مسیر حق جدا می‌کند.
 
حجت الاسلام وافی، طاغوت را سومین دشمن انسان خواند و تصریح کرد: طاغوت برآمده از عبادت شیطان و هوای نفس است و به نوعی بالاترین دشمن انسان و جبهه حق محسوب می‌شود؛ چنان که در این آیه آمده است «وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ ۗ أُولٰئِکَ أَصحابُ النّارِ»؛ از این‌رو طاغوت، انسان را به سمت انواع انحرافات و گمراهی‌ها می‌کشاند.
 
وی یادآور شد: طاغوت پیروی از شیطان و هوای نفس است، بلکه خروجی تصورات منفی انسان است که در درونش شکل می‌گیرد که به عنوان یک چهره تاریک و باطل عمل کرده و به دنبال از بین بردن نشانه‌های ایمان است.
 
مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید گفت: نفس انسان و شیطان هر دو در تزیین شهوات و ترغیب انسان به سمت غفلت‌ها تلاش می‌کنند و به تعبیر دعای ندبه «لئلا یزول الحق عن مقرة و یغلب الباطل علی اهل» هستند؛ یعنی قصد دارند حق را از بین ببرند و از مقر اصلی‌اش خارج کنند.
 
حجت الاسلام وافی افزود: لشکر طاغوت به صورت اراده جمعی در سر راه انسان و اعتلای کلمه توحید می‌ایستد و سعی دارد حجت‌ها و نشانه‌های الهی را بپوشاند، چنان که در دعای ندبه به این نکته اشاره شده است و حرکت و بعثت انبیا و اولیای الهی بر اساس مبارزه با طاغوت، تکبر و خودخواهی و غرور انسان بوده است./825/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی