پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

به همت معاونت پژوهش مؤسسه امام رضا(ع) نشست علمی « نقد دیدگاه دگراندیشان» برگزار شد

۱۳۹۸/۴/۱۸ سه‌شنبه

به همت معاونت پژوهش مؤسسه امام رضا(ع)

نشست علمی « نقد دیدگاه دگراندیشان» برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم به سابقه شیعه اثنی عشری در تاریخ اشاره کرد و گفت: محمدبن مسعود عیاشی از علمای شیعه در قرن چهارم هجری و در زمانی که جهان اسلام گسترده بود و آل بویه، فاطمیون مصر، علویان یمن، طبری ها، ادریسیان زیدی و گرایش های مختلف شیعی در جامعه اسلامی حکومت داشتند؛ با جمله «هم جمهور شیعه» به اکثریت شیعیان دوازده امامی اشاره کرده است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه‌السلام)، نشست علمی « نقد دیدگاه دگراندیشان » با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم، کارشناس تاریخ اسلام و استاد حوزه علمیه قم در حضور جمعی از طلاب و پژوهشگران رشته تاریخ اهل بیت علیهم السلام و به همت معاونت پژوهش مؤسسه امام رضا(ع) در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد.

وی به نقد دیدگاه دگر اندیشان در زمینه تاریخ پرداخت و اظهار داشت: اغلب شبهات و اشکالاتی که در تاریخ اسلام مطرح می شود؛ برگرفته از پیش زمینه های فکری نویسنده و گرایشات اندیشه ای یا عدم توجه به منابع اصیل و در مواردی جهل نسبت به حقایق تاریخ و خلط و اشتباه در اسناد تاریخ است؛ از این جهت در بررسی شبهات و مراجعه به منابع اصلی تاریخی، بسیاری از این اشکالات مرتفع می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم، امامت را دال مرکزی مکتب تشیع خواند و تأکید کرد: معرفت نسبت به امام و اطاعت از ایشان در شیعه اهمیت ویژه ای دارد و طبق روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله «من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میته جاهلیه» کسی که امام زمانش را نشناسد و در این رابطه کسب معرفت نکند؛ به مرگ جاهلیت مرده است؛ بنابراین شبهات نسبت به مکتب تشیع، ریشه کلامی و اعتقادی دارد و نشأت گرفته از نوع نگاه به جایگاه امامت است.

وی به تفاوت دیدگاه شیعیان و امویان در تاریخ اسلام اشاره کرد و گفت: مالک اشتر، خطبه هایی در حمایت از امام علی علیه السلام ایراد کرده است که نشاندهنده تفاوت نگاه ایشان نسبت به دیگران است، مالک در جنگ صفین، مردم را دعوت به حمایت از حضرت کرده و می گوید: «ای مردم! پسر عموی پیامبرمان، شمشیری از شمشیرهای خدا؛ علی بن ابوطالب علیه السلام با ما است، او نخستین مردی است که با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نماز خواند... در تمام عمر بی تجربگی، جوانی، کندی در کارها ، شتابزدگی و لغزش انجام نداد؛ او فقیه در دین خداوند متعال و آگاه به حدود الهی، دارای رأی ثابت، صبر نیکو و خویشتن داری سابق دار است».

کارشناس تاریخ اسلام و استاد حوزه علمیه قم افزود: در مقابل مالک اشتر، یکی از یاران معاویه به نام ذوالکلاع، مردم را تشویق به جنگ می کرد و در این میان، اعتقادش را نسبت به مسأله امامت مطرح کرده و می گوید: ما برای خونخواهی خلیفه مقتول، عثمان آمده ایم که هر چند عثمان، خطاهایی داشته و دست مفسدین را در حکومت باز گذاشته است؛ اما به هر حال، امام گاهی خطا می کند؛ بنابراین دو نوع تفکر در صفین با هم مقابله کردند، تفکری که امامت را بدون لغزش و حق معصومین و در امتداد نبوت می داند و نگاهی که جایگاه امام را با فردی عادی یکسان پنداشته است.

 وی به سابقه شیعه اثنی عشری در تاریخ اشاره و خاطرنشان کرد: محمدبن مسعود عیاشی سمرقندی از علمای شیعه در قرن چهارم هجری است که در ابتدا سنی بود؛ اما بعد از تحقیق در آثار شیعی تغییر مذهب داد و شیعه شد؛ ابن مسعود در زمانی که جهان اسلام گسترده بود و آل بویه، فاطمیون مصر، علویان یمن، طبری ها، ادریسیان زیدی و گرایش های مختلف شیعی در جامعه اسلامی حکومت داشتند؛ با جمله «هم جمهور شیعه» به اکثریت شیعیان دوازده امامی اشاره کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری مقدم یادآور شد: تعبیر به عالم از ائمه اطهار علیهم السلام در روایات به معنای خاص یعنی امامت است؛ اصطلاح خاصی در فرهنگ شیعه به علت تقیه وجود داشته که از امام معصوم با نام عالم و علمای ابرار تعبیر شده است؛ چنان که حضرت علی علیه السلام نیز در خطبه نهج البلاغه بعد از اشاره به میثاق الهی علما از نقش امام در میان مردم به عالم تعبیر فرموده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی