پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):ضرورت متخصص شدن طلاب در یک موضوع و کاربردی شدن پایان نامه ها

۱۳۹۸/۴/۶ پنجشنبه

معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع):

ضرورت متخصص شدن طلاب در یک موضوع و کاربردی شدن پایان نامه ها

به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه‌السلام)حجت‌الاسلام والمسلمین  شریعتمدار، درکارگاه آموزشی «موضوع شناسی» در مؤسسه امام رضا(ع)  که در  برای دانش پژوهان سطح ۳ مؤسسه امام رضا(ع) شعبه اهواز برگزار شد، متخصص شدن طلاب در یک موضوع و عرصه خاص را مهم خواند و گفت: علاقمندی به یک موضوع، کاربردی بودن، تکراری نبودن، تازگی و نو بودن موضوع، در نظر گرفتن توانایی و امکان عملی پژوهش، دستیابی به منابع و مطالعات هدفمند در جهت انتخاب موضوع مناسب از ویژگی های انتخاب موضوع در پایان نامه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتمدار به شاخصه های انتخاب موضوع در پایان نامه ها و مقالات علمی، پژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: علاقمندی به یک موضوع، کاربردی بودن، تکراری نبودن، تازگی و نو بودن موضوع، در نظر گرفتن توانایی و امکان عملی پژوهش، دستیابی به منابع و مطالعات هدفمند در جهت انتخاب موضوع مناسب از ویژگی های انتخاب موضوع در پایان نامه است.

وی متخصص شدن طلاب در یک موضوع و عرصه خاص را مهم خواند و تأکید کرد: امروز کسی انتظار ندارد و بعید به نظر می رشد که فردی در همه علوم صاحب نظر باشد؛ بنابراین برای متخصص شدن و حل مشکلات جامعه در یک عرصه خاص باید تلاش کرد و طلاب باید مطالعات نظام مند و پژوهش های کارآمدی داشته باشند.

معاون پژوهشی مؤسسه امام رضا(ع) به بیان مسأله و تعیین قلمرو بحث در پایان نامه پرداخت و یادآور شد: بیان مسأله در پایان نامه همانند نوشتن آدرس منزل است؛ به این صورت که باید از مسائل کلی به مسائل جزئی رجوع کرد؛ یعنی اگر دانش های بشری را به عنوان دنیایی از علوم در نظر بگیریم، در بیان مسأله به صورت مشخص و با بیان چند جمله و کلمه، مهمترین و جزئی ترین مباحثی که در پژوهش مدنظر است را برای مخاطبان بیان می کنیم.

وی افزود: باید در پایان نامه مشخص کنید که پژوهش و مطالب شما بر اساس کدام علم، از منظر و دیدگاه چه شخص یا تفکری است و کدام دوره تاریخی، مکان و زمان را بحث کرده است، بنابراین بررسی این جزئیات بر اتقان و علمیت پژوهش می افزاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریعتمدار با اشاره به سؤال اصلی، سؤالات فرعی و فرضیه در پایان نامه خاطرنشان کرد: برخلاف موضوع پایان نامه که نباید سؤالی مطرح شود؛ در اینجا سؤال اصلی باید به گونه ای مطرح شود که جواب آن تحلیلی باشد و مبنای پژوهش و تحقیق علمی قرار بگیرد.

لازم به ذکر است؛ در پایان کارگاه آموزشی «موضوع شناسی»، طلاب پژوهشگر در عرصه تاریخ، موضوعات پژوهشی و مسائل مورد علاقه خودشان را مطرح کردند و به صورت کاربردی و کارگاهی، روش پایان نامه نویسی و پژوهش در موضوعات تاریخی را مطرح شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی