پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

نویسنده: عباسی مجتبی

21:57 - 1400/07/03

-گفتمان انقلاب اسلامی و منظومه فکری امامین انقلاب، تفسیری جامع و روزآمد از جهاد و نمونه‌ عینی دفاع از سرزمین اسلامی است که سبب صدور انقلاب اسلامی، شکل‌گیری هسته‌های مقاومت، بیداری اسلامی و گسترش گروه‌های جهادی در لبنان و فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی شد.

انقلاب اسلامینقد و تحلیل

در طول دفاع مقدس حدود پنج و نیم میلیون رزمنده داشتیم؛ نیمی از جمعیت ۴۰ میلیون نفری ایران در آن زمان خانم‌ها  و از ۲۰ میلیون نفر باقی مانده نیز نصف آنها کودک و سالخورده بودند به این ترتیب ۱۰ تا ۱۵ میلیون نفر در سن دفاع بودند که پنج و نیم میلیون نفر آنها در دفاع مقدس حضور داشتند، یعنی از هر سه نفر یک نفر در جبهه های جنگ حضور داشتند، حدود ۱۱۵ عملیات در هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر دفاع مقدس در نبرد هشت ساله انجام گرفت.
در تمام هشت سال دفاع مقدس که بچه‌های انقلاب مشغول دفاع از وطن بودند، سلطنت‌طلب‌ها، ضدانقلاب خارج‌نشین و منافقین داخلی، رسماً جانب‌ رژیم بعث را گرفتند و از طرفی برخی غربگرایان در کشور دوگانه سازی و جنگ روانی به راه می‌انداختند. اکنون بعد از سال‌ها دوگانه‌سازی و حاشیه‌سازی علیه نظام اسلامی و حتی برعهده گرفتن مسئولیت می‌گویند جنگ بهتر است یا صلح؟ اما نمی‌گویند چه رفتاری مانع از تحمیل جنگ شد و پس از دوران دفاع مقدس، صلح را برای کشور به ارمغان آورد!
حال آنکه گفتمان انقلاب اسلامی و منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، تفسیری جامع و روزآمد از جهاد عرضه کرد و آن را به عرصه نظامات حکمرانی و سبک زندگی اجتماعی و عرصه‌های حیات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، بهداشتی، خدمت رسانی، محرومیت زدایی، رسانه‌ای، دیپلماسی و امثال آن‌ها سرایت داد.
جنگ تحمیلی هشت ساله در ایران از نمونه‌های عینی دفاع از سرزمین اسلامی است که با مدیریت داهیانه امام خمینی(ره) بدون از دست دادن یک وجب از خاک ایران، سبب صدور انقلاب اسلامی، شکل‌گیری هسته‌های مقاومت، بیداری اسلامی و گسترش گروه‌های جهادی در لبنان و فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی شد. از طرفی کاربست عنوان «دفاع مقدس» برای جنگ تحمیلی حاکی از پیوند اندیشه‌های اسلامی با شرایط موجود بود؛ براین اساس در تمامی این دوران، رزمندگان شرایط موجود را با تأکیدات قرآنی و اسلامی در زمینه جهاد دفاعی مطابقت می‌دادند؛ از این‌رو مفاهیمی که در بطن آموزه‌های دینی در صدر اسلام، موجب انگیزش مسلمانان می‌شد، در این دوره نیز زمینه‌های تاثیرگذاری پیدا کرده بودند. در قرآن به سه نوع «جهاد» اشاره شده؛ اول جهاد ابتدایى است که در سوره حج به آن اشاره شده است؛ دوم جهاد براى خاموش کردن آتش فتنه است که در آیه 193 سوره «بقره» درباره آن سخن گفته شده و سوم جهاد براى حمایت از مظلومان که در سوره نساء، مسلمانان را به آن دعوت کرده است؛ البته این اقسام سه گانه را می توان به دو بخش جهاد ابتدایى و جهاد دفاعى تقسیم کرد، ولى روح همه آنها دفاعى است؛ به همین دلیل در تاریخ اسلام موردى نیست که کافران آمادگى زندگى مسالمت آمیز با مسلمین داشته باشند و اسلام آن را نپذیرفته باشد. لذا به صورت کلی مشروعیت جهاد و دفاع از سرزمین‌های اسلامی در فقه اسلامی، اصلی مسلم و تردید‌ناپذیر است؛ از این‎رو مطلوب است سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز بر پایه اندیشه مُلهَم از قانون جهاد پایه‌ریزی شود؛ اندیشه‌ای که امام خمینی(ره) به عنوان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(دام ظله) نیز بر آن تأکید داشته‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی