پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

نویسنده: عباسی مجتبی

07:38 - 1400/10/08

-تجربه موفقیت‌آمیز عبور از فتنه‌های رنگارنگ در طول تاریخ انقلاب اسلامی نشان دهنده این واقعیت است که مردم با تمسک به ارزش‌های دینی و فرامین رهبر معظم انقلاب، توانسته‌اند دشمنان را در رسیدن به اهداف شوم‌شان ناکام کنند.

انقلاب اسلامینقد و تحلیل

آلترناتیوسازی تجربه موفق مقابل با فتنه‌ها

فتنه در لغت به معنای قرار دادن طلا در کوره آتش است تا خالص و ناخالص جدا شود و در معنای عام، هر گونه آزمایش، امتحان و بلا را فتنه گویند(۱) در جامعه سیاسی نیز وقوع منازعه و تخاصم به منزله آزمون و امتحان سیاسی اعضای جامعه است و به صورت کلی یکی از اصول مهم زندگی ائمه اطهار علیهم السلام و بزرگان دینی و از مهمترین مزیت‌های سبک زندگی دینی، فتنه شناسی و تمییز حق از باطل است.

فتنه زمانی رخ می‌دهد که منکر و باطل خودش را شبیه حق جلوه می‌دهد، از همین رو بازخوانی فتنه‌ها یک اصل است و در طول تاریخ اسلام، دینداران واقعی کسانی بوده‌اند که در فتنه‌ها غافلگیر و زمینگیر نشده و از پیچ‌های تاریخی فتنه‌ها به سلامت عبور کرده‌اند.

باطل همواره از محبوبیت حق استفاده کرده و با گزینش کاریکاتوری حقایق و تلفیق حق و باطل، خودش را حق جلوه می‌دهد؛ چنان که در آیه ۱۷ سوره رعد از باطل به دلیل شباهت به حق، صدرنشینی و جلوه‌گری‌اش، تعبیر کف روی آب آورده است؛ امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز هنگامی که صدای شعار دادن خوارج و سوء برداشت آنها از قرآن (ما حکومت نمی‌خواهیم) را در وسط معرکه صفین شنیدند، فرمودند: «کلمةُ حَق یُرادُ بها الباطل»(۲) که این جمله از زیباترین و بصیرت‌بخش‌ترین جملات نهج‌البلاغه است.

از دلایل گرفتار شدن برخی افراد در فتنه‌ها در مکتب تشیع و در جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی مبتنی بر آن بدین جهت است که در عمل دین دار، دین شناس و فتنه‌شناس نبوده‌اند، حال آنکه معقول‌ترین راه برای عبور از فتنه سیاسی این است که افراد، حامل فتنه و تغذیه کننده آن نباشند و به تعبیر امیرالمؤمنین علی(علیه السلام): «کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ؛ در فتنه‌ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد و نه پستانی تا او را بدوشند.» (۳)

به هر حال فتنه و فتنه‌گری تمام شدنی نیست و اوج فتنه‌ها در آخرالزمان خواهد بود و تجربه موفقیت‌آمیز عبور از فتنه‌های رنگارنگ با شباهت‌های ساختاری و ماهوی با تاکتیک‌های مختلف علیه منافع ملت و با هدف براندازی نظام اسلامی در طول تاریخ انقلاب اسلامی نشاندهنده این واقعیت است که مردم با تمسک به ارزش‌های دینی و فرامین رهبر معظم انقلاب نه تنها توانسته‌اند به سلامت از فتنه‌ها عبور کنند؛ بلکه جریان‌های انقلابی با رویکردهای صحیح و موضع‌گیری فعال به موفقیت‌های بزرگی نیز دست پیدا کرده‌اند؛ همان گونه که بعد از هماهنگی فتنه‌گران داخلی و خارجی در فتنه ۸۸ جهت براندازی از داخل این تفاهم و منطق تمسک به ارزشهای دینی و تبعیت از رهبری توانست ریسمانی برای عبور از فتنه۸۸ باشد. مقاومت اسلامی به عنوان آلترناتیو و یک مدل جایگزین برای دفع فتنه های خارجی مطرح و عملیاتی شد.

پی‌نوشت:
۱. (شارح شیرازی؛۱۲ص۲۳).
۲.حکمت ۱۸۹ نهج البلاغه
۳. (حکمت اول از نهج البلاغه)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی