نویسنده: عباسی مجتبی
07:38 - 1400/10/08
-تجربه موفقیتآمیز عبور از فتنههای رنگارنگ در طول تاریخ انقلاب اسلامی نشان دهنده این واقعیت است که مردم با تمسک به ارزشهای دینی و فرامین رهبر معظم انقلاب، توانستهاند دشمنان را در رسیدن به اهداف شومشان ناکام کنند.
فتنه در لغت به معنای قرار دادن طلا در کوره آتش است تا خالص و ناخالص جدا شود و در معنای عام، هر گونه آزمایش، امتحان و بلا را فتنه گویند(۱) در جامعه سیاسی نیز وقوع منازعه و تخاصم به منزله آزمون و امتحان سیاسی اعضای جامعه است و به صورت کلی یکی از اصول مهم زندگی ائمه اطهار علیهم السلام و بزرگان دینی و از مهمترین مزیتهای سبک زندگی دینی، فتنه شناسی و تمییز حق از باطل است.
فتنه زمانی رخ میدهد که منکر و باطل خودش را شبیه حق جلوه میدهد، از همین رو بازخوانی فتنهها یک اصل است و در طول تاریخ اسلام، دینداران واقعی کسانی بودهاند که در فتنهها غافلگیر و زمینگیر نشده و از پیچهای تاریخی فتنهها به سلامت عبور کردهاند.
باطل همواره از محبوبیت حق استفاده کرده و با گزینش کاریکاتوری حقایق و تلفیق حق و باطل، خودش را حق جلوه میدهد؛ چنان که در آیه ۱۷ سوره رعد از باطل به دلیل شباهت به حق، صدرنشینی و جلوهگریاش، تعبیر کف روی آب آورده است؛ امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز هنگامی که صدای شعار دادن خوارج و سوء برداشت آنها از قرآن (ما حکومت نمیخواهیم) را در وسط معرکه صفین شنیدند، فرمودند: «کلمةُ حَق یُرادُ بها الباطل»(۲) که این جمله از زیباترین و بصیرتبخشترین جملات نهجالبلاغه است.
از دلایل گرفتار شدن برخی افراد در فتنهها در مکتب تشیع و در جمهوری اسلامی به عنوان نظام سیاسی مبتنی بر آن بدین جهت است که در عمل دین دار، دین شناس و فتنهشناس نبودهاند، حال آنکه معقولترین راه برای عبور از فتنه سیاسی این است که افراد، حامل فتنه و تغذیه کننده آن نباشند و به تعبیر امیرالمؤمنین علی(علیه السلام): «کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ؛ در فتنهها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد که سواری دهد و نه پستانی تا او را بدوشند.» (۳)
به هر حال فتنه و فتنهگری تمام شدنی نیست و اوج فتنهها در آخرالزمان خواهد بود و تجربه موفقیتآمیز عبور از فتنههای رنگارنگ با شباهتهای ساختاری و ماهوی با تاکتیکهای مختلف علیه منافع ملت و با هدف براندازی نظام اسلامی در طول تاریخ انقلاب اسلامی نشاندهنده این واقعیت است که مردم با تمسک به ارزشهای دینی و فرامین رهبر معظم انقلاب نه تنها توانستهاند به سلامت از فتنهها عبور کنند؛ بلکه جریانهای انقلابی با رویکردهای صحیح و موضعگیری فعال به موفقیتهای بزرگی نیز دست پیدا کردهاند؛ همان گونه که بعد از هماهنگی فتنهگران داخلی و خارجی در فتنه ۸۸ جهت براندازی از داخل این تفاهم و منطق تمسک به ارزشهای دینی و تبعیت از رهبری توانست ریسمانی برای عبور از فتنه۸۸ باشد. مقاومت اسلامی به عنوان آلترناتیو و یک مدل جایگزین برای دفع فتنه های خارجی مطرح و عملیاتی شد.
پینوشت:
۱. (شارح شیرازی؛۱۲ص۲۳).
۲.حکمت ۱۸۹ نهج البلاغه
۳. (حکمت اول از نهج البلاغه)