پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

حجت الاسلام محمدمهدی عباسی آغوی، کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به سنت‌های ایرانی و اسلامی در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام درباره سنت‌ها و آیینی که پیش از اسلام نیز وجود داشته،‌ چند نوع رفتار کرده است.

 

وی ابراز داشت: اسلام از برخی سنت‌های پسندیده پیشینیان تمجید کرده و با تأیید کردن آنها، خواستار تداوم آنها شده است، چنان که صله‌رحم، مهمان‌نوازی، احترام به بزرگترها، مهربانی با دیگران، توجه و کمک به اقوام و دیگران از این گونه سنت‌ها است.

 

وی به سنت‌های منافی با اصول انسانی اشاره و تصریح کرد: اسلام با برخی از سنت‌ها نیز مخالفت کرده، همان گونه که سنت‌های جاهلیت و آیین اعراب بادیه‌نشین از این قبیل بوده است.

 

کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: اسلام درباره برخی از سنت‌ها نیز سکوت کرده و تأیید و ردی نداشته است و آنها اموری هستند که پایبندی و عدم انجام آنها تفاوتی ندارد و در هر صورت کار مباحی است.

 

وی یادآور شد: در آیین نوروز و سنت‌های ایرانی نیز این سه تقسیم‌بندی وجود دارد، چنان که برخی از سنت‌های پسندیده، مجاز شمرده شده و برخی دیگر همانند چهارشنبه سوری و احترامی که به آتش در آیین ایرانیان وجود داشته است و با نوعی شرک و افعال غیر عبادی همراه بوده، غیر مجاز شمرده شده است.

 

حجت الاسلام عباسی بهار را رستاخیز طبیعت و نشانه‌ای از معاد خواند و تأکید کرد: این نوع نگرش به طبیعت در قرآن نیز سفارش شده و در روایات نیز نوروز از اهمیت خاصی برخوردار است و روز قیام حضرت مهدی موعود(عج) بیان شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در روایات اسلامی، روز بدون گناه، عید و نوروز شمرده شده و هر روز برای معصومین(ع) نوروز بوده است؛ زیرا از گناه و معصیت الهی به دور بوده‌اند؛ از این‌رو مردم نیز در این ایام به همدیگر این گونه تبریک می‌گویند که «هر روزتان نوروز باشد» یعنی هر روز بدون گناه و معصیت الهی باشد.

 

کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) به آثار صله‌رحم و سنت‌های عید اشاره کرد و گفت: دیدار اقوام و آشنایان، آثار و برکات فراوانی دارد؛ ‌از جمله این که رزق و روزی را افزایش می‌دهد، عمر انسان را طولانی می‌کند، برکات را نازل می‌کند.

 

وی افزود: صله‌رحم و سنت‌های عید افزون بر آثار مادی و معنوی، آثار روانشناختی فراوانی دارد و از لحاظ عملی نیز ثابت شده که اگر انسانی از حمایت اقوام و اطرافیان برخوردار باشد، فشارهای روانی، استرس‌ها و اضطراب‌های درونی‌اش کاهش می‌یابد و به صورت طبیعی کاهش دردهای درونی‌‌ سبب طولانی شدن عمر انسان می‌شود.

 

حجت الاسلام عباسی با اشاره به دعای تحویل سال، یادآور شد: انسانی که دعای تحویل سال را می‌خواند از خداوند طلب می‌کند که متحول شود و کسی بهترین حال را دارد که در حال زندگی کند.

 

وی گفت: در حال زندگی کردن یعنی انسان، اسیر گذشته نباشد، حزن و اندوه گدشته را نخورد و نسبت به آینده ترس یا خیال‌پردازی نداشته باشد، مصداق آیه قرآن کریم که درباره اولیای الهی می‌فرماید «لاخوف علیهم و لاهم یحزنون»، یعنی با زندگی کردن در حال، آرامش دارند، همان گونه که حضرت علی(ع) نیز فرمودند «ما فات مضی و ما سیأتی فکأین».

 

کارشناس مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: بهترین حالت زندگی این است که حال را دریابیم،‌ از گذشته عبرت بگیریم و برای آینده، برنامه‌ریزی و همت داشته باشیم./908/302/ب2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی