پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه «آن سوی سراب» با موضوع نقد و بررسی فیلم‌های آخرالزمانی و با حضور کارشناسان مذهبی و سینمایی از شبکه قرآن سیما پخش ‌شد که در این برنامه، فیلم «تومارولند یا سرزمین فردا» ساخته شده در سال 2015 مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 

در ابتدا پارسا، استاد دانشگاه با اشاره به تولید سلسله‌ فیلم‌های آخرالزمانی در سال 2015، تصریح کرد: از این سال به بعد نوعی نگرش آخرالزمانی در میان فیلم‌های هالیوود به وجود می‌آید؛ یعنی فیلم‌ساز به این نتیجه رسیده است که مخاطبان به دلیل این نوع نگرش و این تصاویر جذب سینما می‌شوند.

 

همچنین آزاد، منتقد دیگر سینما ابراز داشت: یکی از دغدغه‌های امروز بشر این است که آینده کره زمین، طبیعت، محیط زیست، آب و هوا چه خواهد شد و بشریت در آینده چه مشکلاتی دارد و چه اتفاقی در آخرالزمان رخ خواهد داد؟

 

وی افزود: در این فیلم، نیازمندی انسان به منجی را به تصویر می‌کشد؛ اما مهم این است که این منجی که انسان را از شرایط سخت آخرالزمان نجات می‌دهد، کیست و در این فیلم‌ها چه کسی ناجی معرفی می‌شود؟

 

این منتقد سینما یادآور شد: با تأمل در این فیلم می‌توان به این مطلب رسید که کارگردان به جای معرفی ناجی به مخاطبان، آنها را به غفلت از واقعیت‌ها، نوعی خیال‌پردازی یا بازی کودکانه و شعف ناشی از آن دعوت می‌کند؛ در صورتی که مشکلات انسان آخرالزمان و همچنین عوارض حاکم بر طبیعت و زمین با القای این تفکر حل نخواهد شد.

 

در ادامه حجت الاسلام ارجمندفر، کارشناس عرصه دین و رسانه تأکید کرد: آینده‌ای که در این فیلم رقم می‌خورد، جهانی است به موازات دنیای کنونی و بعد دیگری از جهان که ادعا می‌شود این بعد کشف شده و به صورت مادی بنا نهاده شده است.

 

وی گفت: دنیای خیالی کشف شده در این فیلم، بسیار پیشرفته و مدرن است که هر کسی اجازه ورود به آن را ندارد و فقط متخصصان و متفکران عالم می‌توانند به آنجا راه یابند؛ زیرا افراد عادی، صلح و صفای آنجا را به فساد و هرج و مرج تبدیل می‌کنند، همان گونه که این دنیا را نیز تخریب کرده‌اند.

 

حجت الاسلام ارجمندفر افزود: در پایان فیلم این گونه وانمود و القا می‌شود که افرادی لیاقت دارند و می‌توانند وارد آن جهان مدرن شوند که تخیل قوی داشته باشند و به نوعی با این تصویرسازی به جبر رسانه‌ای ایمان بیاورند و همان افراد نیز ناجی و الگو مطرح می‌شوند./908/202/ب2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی