پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه «آن سوی سراب» با موضوع نقد و بررسی فیلم‌های آخرالزمانی با حضور کارشناسان مذهبی و سینمایی همه روزه ساعت 23 در ایام نوروز از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود که در این برنامه، فیلم «مگی» ساخته شده در سال 2015 به کارگردانی هنری هابسون نقد و بررسی شد.

 

حجت الاسلام ارجمندفر، استاد حوزه و دانشگاه به پروژه فیلم‌های آخرالزمانی در هالیوود اشاره و تصریح کرد: در فیلم «مگی» شاهد فراگیر شدن بیماری‌ها و تبدیل انسان‌ها به زامبی هستیم و مگی، شخصیت دختری است که پدرش از تغییر وی به زامبی رنج می‌برد.

 

وی یادآور شد: تولید این گونه فیلم‌ها با رویکرد آخرالزمانی از دهه پایانی قرن 20 آغاز شد و به گونه‌های مختلفی زامبی‌ شدن و توحش انسان به تصویر کشیده شد که ریشه این تفکر به اعتقاد گروهی از سیاه‌پوستان آفریقایی تبار ساکن سواحل دریای کارائیب برمی‌گردد.

 

کارشناس عرصه دین و رسانه به پیشگویی‌ یوحنا در آخرین کتاب مقدس مسیحیان و ریشه الهیاتی این تفکر اشاره و تأکید کرد: این تفکر به الهیات مسیحی و حوادث پیش از ظهور مسیح برمی‌گردد و بلاهایی که از آسمان بر زمین جاری می‌شود که طبق کتاب مقدس، خداوند از میان انسان‌ها، 124 هزار یهودی و از هر قبیله 12 هزار نفر را جدا می‌کند و هفت جام عظیم بلا را بر زمین نازل می‌کند که باعث انواع بیماری‌های سخت و مرگ انسان‌ها می‌شود.

 

وی با اشاره به جلوه‌های تصویری و رسانه‌ای سیطره شیطان بر زمین در این گونه فیلم‌ها، تصریح کرد: در الهیات مسیحی، یهودی، آخر دوران و پیش از ظهور مسیح، عصری است که شیطان بر زمین سیطره پیدا می‌کند و سایه نحس و ظلمانی‌اش بر جهان گسترده می‌شود، بنابراین طوق بردگی و بندگی شیطان بر گردن بشریت افکنده می‌شود و جهان را توحش و تمتعات شیطانی فرا می‌گیرد.

 

حجت الاسلام ارجمندفر خاطرنشان کرد: از آنجا که جلوه‌های شیطانی در جهان ناکام مانده است و بشریت به صورت ذاتی و فطری از اعمال انسانی حمایت می‌کند، این گونه الگوها و نمادهای شیطانی در جهان فراگیر نبوده که در حال حاضر تلاش می‌شود با ابزار رسانه و جلوه‌های تصویری این فراگیری در عالم به وجود آید.

 

وی یادآور شد: نمای خارجی، الگوی تاریخی و سینمایی شیطان در فیلم‌های آخرالزمانی، زامبی‌ها هستند، همان گونه که در این فیلم‌ها بشریت به صورت فراگیر به سرنوشت محتوم و غیر ارادی مجبور است و در این فیلم‌ها اثری از خداوند و تأثیر دعای بندگان برای درمان و حل مشکلات وجود ندارد و بیشتر به جلوه‌های زمینی و راه‌های معمولی درمان و رفع مشکلات نیز تأکید می‌شود.

 

کارشناس عرصه دین و رسانه به سیاهنمایی رسانه‌ای و اسلام هراسی عمیق در فیلم‌های آخرالزمانی اشاره و تصریح کرد: شواهدی وجود دارد که نمای خارجی و خیالی از تصویر رسانه‌ای زامبی‌ها، مسلمان‌ها هستند و غرب تلاش می‌کند با نگاه‌ ضد دینی و در جهت مبارزه با فراگیری اسلام، این دین نورانی و سعادت بخش را خانمانسوز و شیطانی جلوه دهد.

 

وی تأکید کرد: آخرالزمان در دین مبین اسلام، دورانی است که حیات نورانی و پاک به همه انسان‌ها عرضه می‌شود و بشریت با بیان امام معصوم(ع) با پرتو نورانی قرآن و اسلام ناب، آشنا می‌شود و از آموزه‌های اسلام در سراسر جهان، استقبال می‌شود و انسان‌ها به حیات طیبه و کرامت انسانی دست پیدا می‌کنند.

 

در ادامه دکتر آزاد، استاد دانشگاه به موضوع انسان و دغدغه بشر امروز اشاره کرد و گفت: بشر در جهان مدرن، خودش را گم کرده است و با غفلت از ویژگی‌های انسانی و با ترس و وحشت زندگی در دنیای مدرن در برخی از موارد به صفات حیوانی نزدیک می‌شود.

 

وی تأکید کرد: در بستر فرهنگی و اسلامی، پاسخ بسیاری از دغدغه‌های انسان امروز داده شده است و انسان می‌تواند در سخت‌ترین شرایط با خداوند به آرامش برسد و این غفلت و ناآگاهی از حقایق هستی، طاعون بزرگی است که جهان امروز را فرا گرفته است.

 

این منتقد سینما یادآور شد: در فرآیند پایانی فیلم و هنگامی که «مگی» به زامبی تبدیل می‌شود، مگی برای نجات خودش و رهایی پدر و مادرش از رنج زامبی‌ شدنش به خودکشی متوسل می‌شود.

 

وی افزود: این نگاه تسلیم شدن و جبرگرایی رسانه‌ای نسبت به حوادث آینده و وقایع جهان،‌ ناظر به مسائل اجتماعی در جهان امروز است و غرب با ابزار رسانه در همین جهت تلاش می‌کند./908/202/ب2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی