پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در برنامه دیدار شبکه قرآن سیما با موضوع گفت‌وگو با علما و شخصیت‌های قرآنی و معارفی کشور که همه روزه ساعت 20 در ایام نوروز پخش می‌شود با اشاره به نقش دعای والدین و رضایت آنها در سرنوشت انسان اظهار داشت: در خانواده ما روابط عاطفی و صمیمیت همیشه وجود داشته است و بنده تمام موفقیت‌های زندگی‌ام را مرهون دعا و رضایت والدین می‌دانم و همسر و فرزندانم نیز همیشه یار و همراه من بوده‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به تأسیس حوزه‌های علمیه مختلف در تهران اظهار داشت: چهار حوزه علمیه برای برادران و خواهران در تهران راه‌اندازی کردیم و همچنین عصرها یک شبکه حوزه علمیه نیمه وقت برای کسانی که علاقه‌مند هستند علوم حوزوی را یاد بگیرند و با معارف اسلامی آشنا شوند، راه‌اندازی شد.

 

وی ابراز داشت: در زندگی هر انسان به‌ویژه طلاب، تهذیب اخلاق نقش مهمی دارد و حتی از تحصیل علم نیز مهمتر است، بنابراین تأسیس حوزه علمیه نیمه وقت نیز بر همین اساس بوده است که در آن شرایط سنی و مدرک لحاظ نمی‌شود و فقط قصد آشنایی با معارف دینی است.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به فعالیت‌های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و آثار قرآنی‌ اشاره و خاطرنشان کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه یک دستگاه علمی و فکری است که دغدغه‌ حرکت‌های نو و جدید در قلمرو معارف اسلامی را دارد و در همین راستا اثر ارزشمند دانش‌نامه امام علی(ع) و دانش‌نامه فاطمی(س) را تدوین کرده است.

 

وی افزود: اثر ارزشمند و تأثیر گذار دانش‌نامه امام علی(ع) با معرفی امیرمؤمنان(ع) و تعالیم آن بزرگوار در تاریخ کم‌نظیر است که با همکاری بیش از 120 نفر و با 110 مدخل اصلی و در قالب 12 جلد و دانش‌نامه فاطمی(س) در قالب 6 جلد تدوین شده است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد به دانش‌نامه‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: مجموعه دانش‌نامه‌های قرآن شناسی که حدود 40 جلد خواهد شد، شامل دوره‌های مختلف است که دوره اول آن درباره تاریخ، تفسیر موضوعی و تخصصی و مسائلی مربوط به قرآن تمام شده و تا سال آینده منتشر خواهد شد.

 

وی یادآور شد: بنای دانش‌نامه‌های قرآنی بر این است که پژوهشگران دارای سطوح عالی حوزوی و آشنا با علوم دانشگاهی، علوم انسانی را از قرآن استنباط کنند.

 

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به ابداع «نظریه ابتناء» در علوم انسانی اشاره و تأکید کرد: در این نظریه به جای نقد و طرد نظریه‌های مختلف، نوعی روش مطمئن و درست به عنوان یک مدل طراحی شده و با مجموعه نقد‌ها و دفاع‌ها در قالب کتاب منتشر شده است.

 

وی با اشاره به اهمیت نظم و تفکر در پیشرفت تحصیلی یاد‌آور شد: التزام به نظم، عشق و شیفتگی به فعالیت و در نهایت تفکر و اندیشیدن در مسائل بیش از مطالعه به انسان در پیشرفت تحصیلی کمک می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین رشاد در پایان با اشاره به مجاهدت‌های امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و رشادت شهدای انقلاب اسلامی یادآور شد: پژوهشگران و اندیشمندان برای تحول در عرصه‌های مختلف باید تولید علم داشته باشند و افزون بر مطالعه و آشنایی با نظرات دیگران، مولد باشند، نه مقلد./908/پ201/ی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی