پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی، رییس گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)، شب گذشته در برنامه دیدار شبکه قرآن سیما با موضوع گفت‌وگو با علما و شخصیت‌های قرآنی و معارفی کشور، اظهار داشت: بنده در سال 1315 در شهر قائن به دنیا آمدم، مرحوم پدرم، آیت الله سید محمد سعادت مصطفوی از علمای به نام در روش حکمت مشاء و از شاگردان مرحوم ضیاء عراقی، آخوند خراسانی و آیت الله نائینی بود و از آنها تصدیق اجتهاد داشت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: از 12 سالگی وارد حوزه علمیه شدم و در 29 سالگی تصدیق اجتهاد را از شیخ عبدالرضا قائنی و مرحوم پدرم دریافت کردم و حدود 50 سال است که پیش نماز مسجد جامع نیاوران در تهران هستم.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هفته‌ای دو شب، تفسیر و نهج‌البلاغه برای مردم بیان می‌کنم و با توجه به استقبال مردم، مرکزی نیز به نام بیت‌الحکمه تأسیس کرده‌ام تا علاقه‌مندان به صورت آزاد با فلسفه آشنا شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: در این درس‌ها و جلسات سخنرانی به فقه، آیات الاحکام، تعلیقات ابن سینا و تفسیر قرآن اشاره می‌شود و بسیاری از علاقه‌مندان از زنان و مردان در این جلسات شرکت می‌کنند و استقبال کرده‌اند.

 

وی حکمت را تعقل و اندیشیدن در امور زندگی خواند و تأکید کرد: ریشه فلسفه مشاء و تمام مطالبی را که مرحوم ملاصدرا بیان می‌کند در آثار ابن سینا است و ملاصدرا و علمای دیگر این مطالب را احیا کردند.

 

آیت‌الله سعادت مصطفوی افزود: ابن سینا مطالب و ابداعاتی در فلسفه دارد که ارسطو به آنها توجه نداشته و مطرح نکرده است؛ چنان که وجود خالق و توجه به حقایق هستی از این گونه مسائل است.

 

وی به معارف قرآن اشاره کرد و گفت: آیات قرآن را نمی‌توان با الفاظ سطحی معنا کرد؛ زیرا بدون توجه به حقایق قرآن، مضامین کلام وحی درک نمی‌شود.

 

رییس گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: در قرآن به وحدانیت خداوند اشاره شده است؛ یعنی خداوند همه جا هست، همان گونه که نفس به عنوان یک جوهر مجرد با بدن و جسم، پیوستگی دارد و هیچ جای مشخصی ندارد، بنابراین خداوند نیز در همه جا هست و مکان مشخصی نیز ندارد.

 

وی تأکید کرد: انسان برای رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و اخروی باید راهنما داشته باشد و بعد از عبادت خداوند به پدر و مادرش احسان کند و رضایت آنها را جلب کند.

 

آیت‌الله سعادت مصطفوی در پایان به چند اثر قرآنی و فلسفی اشاره کرد و گفت: شرح الهیات شفا، تفسیر موضوعی قرآن، حکمت علوی و مکاسب از مجموعه کتاب‌هایی است که تألیف شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است./908/202/ب2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی