پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.


محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی را متوجه مردم و مسؤولان خواند و اظهار داشت: همه مسؤولان در همه دستگاه‌ها به‌ویژه مسؤولان اجرایی کشور و همه مردم، مخاطبان پیام رهبر معظم انقلاب هستند و همه باید در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل کنند.

 

دشمنان سرخورده از جنگ نظامی به تهاجم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دست زده‌اند

وی تصریح کرد: دشمنانی که در جنگ نظامی ناکام ماندند، امروزه حمله همه‌جانبه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را شروع کرده‌اند که برای مقابله با آنها باید سازماندهی و برنامه‌ریزی داشته باشیم و در جهت رسیدن به اهداف اقدام و عمل داشته باشیم.

 

کارشناس عالی امور استراتژیک با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید کرد: ما باید جنگ اقتصادی علیه کشور را درک کنیم و بدانیم که شرایط عادی نیست؛‌ از این‌رو کشور برای مقابله با مشکلات و معضلات به قرارگاه جنگ اقتصادی نیاز دارد.

 

وی مسؤول تشکیل قرارگاه جنگ اقتصادی را دولت خواند و ابراز داشت: در جنگ اقتصادی نباید حل مشکلات و مسائل، گرفتار روند بروکراسی شود، بنابراین این قرارگاه باید مشکلات را به سرعت حل کند.

 

اقتصاد مقاومتی راهکار مقابله با جنگ اقتصادی است

قدیری ابیانه، اقتصاد مقاومتی را ضرورت و راهکار مقابله با جنگ اقتصادی دانست و گفت: در حال حاضر کشور نیازمند بسیج اقتصادی است و در این بسیج همه مردم باید مشارکت داشته باشند، همان گونه که در جنگ نظامی نیز مردم حضور پیدا کرده و دفاع کردند.

 

وی به نقش خانواده‌ها در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و یادآور شد: هر ایرانی می‌تواند در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کند و دولت را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی یاری رسانند.

 

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به عملکرد دولت در عرصه اقتصاد تصریح کرد: با وجود شعارهای دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اساسی صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد دولت به دنبال راه حل در روابط خارجی است، در صورتی که روابط خارجی نباید پایه اقدام اقتصادی دولت قرار گیرد.

 

اقتصاد مقاومتی درون‌زا، پایه حل مشکلات کشور است

وی پایه حل مشکلات کشور را اقتصاد مقاومتی درون‌زا خواند و یادآور شد: اقتصاد مقاومتی درون‌زا به معنای بسیج همه نیروها در داخل کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی و در عین حال استفاده از امکانات خارجی است.

 

کارشناس عالی امور استراتژیک گفت: سرمایه‌های زیادی در کشور به دلیل اقتصاد ضعیف به هدر می‌رود، به عنوان مثال هدر رفت سوخت و اضافه مصرف‌ها در بخش دولتی و مردمی نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

 

وی افزود: اگر این هزینه‌ها در بخش پالایشگاه مصرف می‌شد، ایران برای همیشه از خام فروشی نفت بی‌نیاز می‌شد یا این که این هزینه‌ها می‌توانست در استخراج نفت و گاز از بخش منابع مشترک با کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گیرد.

 

لازمه پرهیز از اسراف در کشور، واقعی شدن قیمت‌ها و هدفمند سازی یارانه‌ها است

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا، لازمه پرهیز از اسراف را واقعی شدن قیمت‌ها و هدفمند سازی یارانه‌ها خواند و تصریح کرد: اسراف کماکان ادامه دارد و دولت نیز در پرهیز از اسراف تعلل کرده و اقدام اساسی انجام نداده است و متأسفانه اسراف در زمینه‌های مختلف در فرهنگ کشور وجود دارد.

 

وی اصلاح سبک و زیست فرهنگی و اقتصادی جامعه را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و تأکید کرد: نظم، انضباط اجتماعی و اقتصادی، وجدان کاری، رعایت مقرارت راهنمایی و رانندگی، کم‌شدن تعطیلات، بالارفتن کار مفید و به صورت کلی اصلاح سبک زندگی در کشور در جهت بهره‌وری اقتصادی و توسعه فرهنگی ضرورت دارد.

 

لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی اصلاح زیست فرهنگی و اقتصادی جامعه است

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اگر دولت به درون‌زا بودن اقتصاد ایران پی‌ ببرد و در زمینه اقتصاد مقاومتی دست به اقدام و عمل بزند، می‌تواند این نقشه ترسیم شده را عملی سازد.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه دولت، باور دیگری دارد و مسیر دیگری را طی می‌کند و با توجه به سیاست‌ها و اقداماتش به نظر نمی‌رسد در این راستا اقدام عملی انجام دهد و در نتیجه نیز در این زمینه موفق نخواهد شد./908/ت302/س

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی