پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

حجت‌الاسلام سیدحمید جزایری، مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به خلأها و آسیب‌های پژوهش‌ در عرصه علوم انسانی اشاره کرد و گفت: در عرصه پژوهش‌ در رشته‌های مختلف علوم انسانی با مشکلات متعددی مواجه هستیم؛ نخست این که هدف و تعریف از پژوهش برای برخی افراد مشخص نیست و زمانی که ارکان، مقومات و عناصر پژوهش برای افراد مبهم باشد، به طور طبیعی خروجی پژوهش نیز مناسب نخواهد بود.

 

وی با اشاره به ضرورت استفاده از عقل جمعی در پژوهش‌ها تأکید کرد: پژوهش‌ها در کشور ما اغلب به صورت فردی انجام می‌شود؛ در حالی که اقتضای زمان امروز این است که پژوهش‌ها به صورت گروهی باشد و در آن از عقل جمعی استفاده شود.

 

حجت‌الاسلام جزایری به‌روز کردن ابزارهای تحقیق و پژوهش را در حل مشکلات این عرصه مفید ارزیابی و تصریح کرد: از دیگر آسیب‌های پژوهش کشور این است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشورمان بهره‌گیری صحیح از ابزار، متدها و عناصری که می‌تواند در پژوهش مفید باشد، به روز نیستند؛ به عنوان مثال نرم‌افزارهای محققان با تأخیر و عقب‌گرد 10 تا 20 ساله مواجه‌اند.

 

وی کپی‌برداری را معضل جدی در حوزه پژوهش خواند و گفت: معیارهایی همچون عمق، دقت و اتقان به صورت تدریجی در پژوهش‌های کشور ما کمرنگ شده و سطحی‌نگری، کپی‌برداری به صورت یک معضل جدی و فراگیر مطرح است.

 

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت نظریه‌پردازی ابراز داشت: در پایان‌نامه‌ها، مطلب جدید اما با منطق، دلیل و مستند کم شده است؛ در حالی که در گذشته بزرگان و علمای کشورمان، نوآوری‌ها، ابداعات علمی و جهش‌های فکری‌شان به مراتب بالاتر از شرایط فعلی بوده است.

 

وی افزود: به عنوان مثال مسأله حکومت و ورود که توسط مرحوم شیخ فضل‌الله نوری و آخوند خراسانی مطرح شد؛ ابداعی بود که امروزه کمتر شاهد چنین نظریه‌پردازی‌هایی هستیم.

 

حجت‌الاسلام جزایری، پژوهش‌های تکراری را از دیگر آسیب‌های این عرصه خواند و گفت: عدم اطلاع کافی مؤسسات کارفرمای پروژه‌های پژوهشی، سبب دوباره‌کاری‌ها و پژوهش‌های تکراری خواهد شد و افزون برآن نظارت دقیق، جامع، علمی و متقنی در پژوهش‌ها وجود ندارد.

 

وی یادآور شد: مسائلی همچون رفاقت‌ها، باندبازی‌ها، تسامح‌ها در مباحث پژوهشی و مؤسسات و مراکز پژوهشی کم و بیش دیده می‌شود.

 

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص)، تناسب موضوعات پژوهشی با نیازهای جامعه را ضروری دانست و تأکید کرد: انتخاب موضوع و تناسب آن با نیازها و واقعیت‌های جامعه و ایجاد تطور در حرکت روبه رشد علمی کشور کمتر خود را نشان می‌دهد.

 

وی عدم تسلط کافی به زبان و ادبیات علمی ملل مختلف را از دیگر مشکلات پژوهش‌ها در ایران خواند و گفت: سخن گفتن با زبان‌های دنیا در پژوهش‌های ما کمتر دیده می شود؛ منظور از زبان شامل لهجه و گویش و همچنین ادبیات علمی جوامع مختلف است؛ بنابراین کمتر پژوهشی از کشور ما در مجامع بین‌المللی مطرح شده و مورد نقد قرار می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام جزایری به لوازم مورد نیاز برای تولید علوم انسانی اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: تولید علوم انسانی و اسلامی نیاز به تعریف صحیح، جامع و مانع از تولید علم در حوزه علوم انسانی دارد و افزون بر آن مستلزم مهندسی دقیق، منطقی، برنامه‌ریزی و تدوین چارچوب‌های لازم است.

 

وی ابراز داشت: برای رسیدن به هدف تولید علوم انسانی، نخست باید به این سؤالات به درستی پاسخ داده شود که آیا کپی‌برداری تولید علم است و آیا بدون پرداختن به مبانی، امکان تولید علم است و در تولید علم چه اندازه محتوا،‌ فرم، شکل و قالب نقش دارد و در حوزه شکل و قالب تا چه اندازه باید از قرآن و سنت استفاده کرد و در تولید علوم، تا چه اندازه، روزنامه‌های عقلانی و علمی روز قابل استفاده است؟

 

مدیر دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه گفت: برخی از اندیشمندان حوزوی، کلامشان قابل مقایسه و هماوردی با متفکران غربی است؛ اما ورود نظریه‌های آنها به مجامع علمی آکادمیک و غیرحوزوی به صورت طبیعی با مشکلات اجرایی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، زمینه‌سازی‌ها و آماده‌سازی‌ها مواجه است.

 

حجت‌الاسلام جزایری تأکید کرد: ساختار فکری بسیاری از اساتید دانشگاهی کشورمان، براساس ساختار علوم انسانی غرب شکل گرفته است و تغییر این ساختار نیاز به زمان و برنامه‌ریزی‌های خاص خود را دارد؛ اما تولید پژوهش‌های متقن و دقیق و ورود آنها به محافل علمی دور از دسترس نیست./908/ت302/س

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی