پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

حجت‌الاسلام عبدالله جلالی، مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیما در استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،  به هنجارشکنی برخی از مشاهیر اشاره کرد و گفت: هنرمندان و بازیگران امروزه به عنوان گروه‌های مرجع برای جوانان مطرح هستند؛ اما عملکرد ناشایسته و هنجارشکنانه برخی از آنان، به ضعف بینش معرفتی آنها برمی‌گردد.

 

حجت‌الاسلام جلالی اظهار داشت: متأسفانه در نظام جمهوری اسلامی، فرصت به شهرت رسیدن الگوهای کاذب فراهم شده است؛ اما فرصت و مکانی برای بازخوانی اعتقادات و افکار آنها وجود ندارد.

 

خلأهای سیستم فرهنگی و هنری کشور

وی برنامه‌ریزی فرهنگی برای هنرمندان و مشاهیر را سبب بصیرت‌افزایی آنها دانست و ابراز داشت: مجموعه‌هایی که در ارتباط با بازیگران و هنرمندان هستند، می‌توانند برای آنها در حوزه فکری، معرفتی و عقیدتی برنامه‌ریزی کنند و فقط در حوزه تولید اثر و بازیگری از خلاقیت و توانمندی‌های آنها استفاده نشود.

 

مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیمای قم افزود: بنابراین مدیران فرهنگی جامعه باید از نیروهایی که می‌توانند الگوسازی و فرهنگ‌سازی کنند، به شکل بهینه و در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی استفاده کنند.

 

وی یادآور شد: اکثر هنرمندان و نظام فرهنگی کشور به عنوان کسانی که فرهنگ‌سازی می‌کنند، هنوز به اهمیت و ضرورت فرهنگ اسلامی پی نبرده‌اند؛ از این‌رو نمی‌توانند آن را به دیگران انتقال دهند؛ چنان که حضرت علی(ع) فرمودند «اگر می‌خواهی کسی را تأدیب کنی؛ خودت باید مؤدب شوی».

 

حجت‌الاسلام جلالی به خلأهای سیستم فرهنگی و هنری کشور اشاره و تأکید کرد: نظام فرهنگی کشور هنوز نتوانسته، مختصات و ویژگی‌های هنرمند انقلابی و مطلوب معرفی و لیست کند و از هنرمندان بخواهد که در این مختصات قرار گیرند.

 

ضرورت نگاه راهبردی و بنیادین به مقوله تربیت اسلامی

وی تصریح کرد: کشور ما در حوزه تربیت اسلامی با چالش‌های جدی روبه‌رو است؛ به مقوله تربیت اسلامی نگاه راهبردی و بنیادین نمی‌شود؛ مسائل سیاسی در اولویت نخست قرار دارد؛ بنابراین کشور از همین حوزه ضربه می‌خورد.

 

مدیر دفتر شبکه قرآن و معارف سیمای قم به تأثیرات مخرب فرهنگی ناشی از عملکرد ناشایست برخی از افراد در جامعه اشاره کرد و گفت: رسانه‌های متعدد و فضای مجازی زمینه را فراهم کرده است که بسیاری از جوانان از الگوهای کاذب تبعیت کنند و اثر تخریبی عملکرد این عده از افراد، در حوزه فرهنگ مشهود است که به صورت معمولی روی فکر، ذهن و اعتقاد جوانان تأثیر می‌گذارد.

 

وی نهاد خانواده را از مهم‌ترین نهادهای تأثیرگذار بر فرهنگ جامعه خواند و تأکید کرد: برخی از خانواده‌ها، امر و مقوله مهم تربیت را به آموزش و پرورش و رسانه واگذار کرده‌اند؛ در حالی که تربیت باید از درون خانواده آغاز شود؛ اما بسیاری از خانواده‌ها فاقد آشنایی با مبانی تربیت اسلامی هستند، از این‌رو چالش جدی تربیت به خانواده‌ها برمی‌گردد.

 

حجت‌الاسلام جلالی با اشاره به این که بسیاری از خانواده‌ها به ضرورت امر تربیت پی‌نبرده‌اند، تصریح کرد: اغلب خانواده‌ها به دلایل مختلفی همچون اشتغالات، به شیوه‌های جدید تربیتی رو نیاورده‌اند و احساس نمی‌کنند که در امر تربیت، حقی برگردن آنها است و اصل پیشگام شدن بر تربیت فرزندان را جدی نمی‌گیرند./908/302/ب2

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی