پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزههای علمیه سراسر کشور، پیش از ظهر امروز در همایش اسلام و محیط زیست که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه مفید برگزار شد، به چهار عرصه تعاملی انسان در روایات اشاره کرد و اظهار داشت: انسان بر اساس روایات، چهار عرصه تعاملی با خداوند، خودش، انسان‌های دیگر و تعامل و ارتباط با جهانی که در آن زیست می‌کند و محیط پیرامونی را دارد.

 

حجت الاسلام عماد تأکید کرد: محیط زیست، عرصه‌های معرفت‌شناسانه، هستی‌شناسانه، ارزشی، اخلاقی، حوزه‌های هنجاری و فقهی را در برمی‌گیرد؛ از این‌رو ضرورت جدی ورود به این عرصه را می‌طلبد که همه بتوانند نقشی مناسب با اقتضائات جامعه و جهان داشته باشند.

 

وی یادآور شد: مسأله صیانت و بهره‌برداری معقول و استاندارد و آینده‌نگرانه از محیط زیست به عنوان سرمایه مشاع خلقت، مسأله تک ساحتی و صنفی نیست؛ بلکه مسأله‌ای کلان و مخاطره‌ای مربوط به بشریت است.

 

معاون پژوهش حوزههای علمیه سراسر کشور، استفاده از ظرفیت‌های حوزه علمیه برای حل مشکل محیط زیست را ضروری خواند و گفت: سازمان محیط زیست نیازمند نهادها و ساختارهای علمی است که این مسأله را درست فهم کنند و در مقام اجرا پاسخ‌های مناسبی ارائه دهند و حوزه علمیه در این عرصه می‌تواند مشارکت داشته باشد.

 

وی به عرصه‌های مشارکت حوزه علمیه برای حل چالش محیط زیست اشاره کرد و یادآور شد: تأسیس رشته علمی در سطح سه یا چهار حوزه علمیه که با کلان مسأله محیط زیست و عرصه‌های حقوقی، فلسفی، اخلاقی و تکنولوژی‌های جدید مرتبط باشد.

 

حجت الاسلام عماد یادآور شد: تأسیس گروه‌های علمی، پژوهشی در پژوهشگاه‌های جامع علوم انسانی که از رتبه‌های علمی بالایی در حوزه برخوردار هستند، تأسیس پژوهشکده‌ تخصصی اسلام و محیط زیست و تأسیس کتابخانه تخصصی محیط زیست می‌تواند به حل این چالش کمک کند.

 

وی خاطرنشان کرد: می‌توان از نشریات حوزوی که بیش از 120 نشریه است و نزدیک به 70 مورد آن از رتبه‌ علمی، پژوهشی برخوردار هستند در این زمینه استفاده کرد.

 

معاون پژوهش حوزههای علمیه سراسر کشور افزود: همچنین می‌توان از انجمن‌های عملی حوزه که 20 انجمن آن فعال است تحت عنوان انجمن علمی مطالعات زیست محیطی با رویکرد اسلام و مشارکت فضلای حوزه و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیز استفاده کرد.

 

وی به پایان نامه‌های سطح 3 و 4 حوزه اشاره کرد و گفت: پایان‌نامه‌های حوزوی از ظرفیت مناسبی برخوردار است که با تعیین مناسب موضوعات و پشتیبانی علمی و پژوهشی در این جهت مورد بهره‌برداری واقع شود.

 

حجت الاسلام عماد به فرهنگ سازی برای تولید نظریه در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: از ظرفیت جشنواره‌هایی همچون علامه حلی و همایش کتاب سال و ظرفیت نخبگانی می‌توان در این‌باره استفاده کرد.

 

وی افزود: برای فرهنگ سازی بیشتر در میان جامعه پیشنهاد می‌شود مجمع المسائل فقهی دربردارنده نظر مراجع تقلید ویژه عرصه محیط زیست را تدوین کرد که جامعه با تکالیف خودش درباره محیط زیست، مواجهه جدی داشته باشد.

 

معاون پژوهش حوزههای علمیه سراسر کشور، بیانیه واحد چند مرجع تقلید با موضوع محیط زیست را نگاه جهان اسلام و جهان تشیع به این پدیده خواند و تأکید کرد: بیانیه واحد مراجع نشاندهنده نگاه جهان اسلام است و می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

 

وی افزود: باید از نیاز سنجی دانش خارج و به نیاز سنجی کلان مسأله‌ها و چالش‌های جامعه ورود کنیم و حوزه علمیه با 15 حوزه نیازسنجی که 6 مورد آن نیز منتشر شده است، می‌تواند در این عرصه نیز ورود کند، تا راهنمای پژوهشگران برای ادامه کار باشد.

 

حجت الاسلام عماد در پایان تأکید کرد: همه این اقدامات نیازمند یک کنسرسیوم و قرارگاه تاکتیکی است که راهبری این کار را پیگیری کند و برای این پروژه در سطح ملی از ظرفیت حوزه علمیه استفاده کند./908/پ202/ی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی