پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

حجت الاسلام جانباز، مشاور و روانشناس مؤسسه امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اصل برقراری روابط عاطفی زوجین با یکدیگر را مهم خواند و گفت: با توجه به این که زن و شوهر، نمرات مختلفی را در ارتباط عاطفی می‌گیرند؛ ارتباط عاطفی همسران باید به‌گونه‌ای باشد که آنها بتوانند یکدیگر را بپذیرند؛ یعنی به لحاظ عاطفی همدیگر را طرد نکنند چنان که پذیرش، نقطه شروع ارتباط عاطفی و طرد نقطه پایان است.

 

وی اظهار داشت: اگر ارتباط عاطفی به رکود و سکون بکشد، به سردی روابط عاطفی، کم‌توجهی و بی‌توجهی زن و شوهر یا عدم پذیرش یکدیگر منجر می‌شود و در مراحل بعدی و شدیدتر، مسأله طرد پیش می‌آید.

 

حجت الاسلام جانباز با اشاره به خلقت زن و مرد در نظام هستی ابراز داشت: هنگامی که دو جنس مخالف که مکمل هم هستند، کنار همدیگر قرار بگیرند، به طور طبیعی جاذبه و کششی میان آنها وجود دارد چنان که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «ما میان همسران مودت و رحمت قرار دادیم».

 

مشاور و روانشناس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: ممکن است در روابط زناشویی همچون دیگر روابط انسانی، آسیب‌هایی به وجود آید که فاصله گرفتن از نقش‌های همسری، مادری و پدری و شانه خالی کردن از مسؤولیت‌های مربوط به این نقش‌ها از جمله آن است.

 

وی با اشاره به نقش‌ آرامشگری زن در خانواده تأکید کرد: زن به دلیل ظرفیت‌هایی که خداوند در وجودش قرار داده است منبع آرامش، محبت و پرورش دادن است و اگر از نقش‌های زنانگی خود فاصله بگیرد، از فضای عاطفی دور شود، جلوه‌های محبت‌آمیز نسبت به همسر و فرزندانش نداشته باشد، در محیط خانوادگی همواره ابراز نارضایتی کند و متوقع باشد، اعضای خانواده، خارج از محیط خانه و در محافل دوستی احساس آسودگی بیشتری خواهند کرد و حتی ممکن است با عملکرد نامساعد همسر یا مادر، دیگر اعضای خانواده در محیط منزل که محل آرامش است به اضطراب و تشویش دچار ‌شوند.

 

مشاور و روانشناس مؤسسه امام خمینی(ره) به نقش حمایت‌گری و استحکام‌بخشی مرد در خانواده اشاره کرد و افزود: مرد نیز نمی‌تواند از زیر بار مسؤولیت‌هایی همچون فراهم کردن وسایل آرامش برای خانواده‌اش شانه خالی کند یا فضاهایی را ایجاد کند که باعث نارضایتی همسرش و سردی روابط شود.

 

وی نارضایتی همسران را آغازی در سردی روابط  آنها برشمرد و تصریح کرد: زوجین بر روابط موفق و صمیمی یکدیگر مراقبت داشته باشند از این‌رو از عواملی که منجر به نارضایتی می‌شود اجتناب کنند زیرا خطاهای همسران، نخست باعث نارضایتی و در گام بعد موجب سردی عاطفی می‌شود.

 

حجت الاسلام جانباز در پایان نقش زنان را در امنیت روانی خانواده بسیار مهم دانست و یادآور شد: زن به عنوان راز دار و امانت دار شوهر نباید اسرار زندگی‌اش را برای دیگران فاش کند و اگر ضعف‌ها و نارسایی‌های همسرش را به دیگران حتی پدر، مادر و خواهرش انتقال دهد، موجب ناامنی عاطفی همسرش خواهد شد و مرد در خانواده احساس راحتی نمی‌کند از این‌رو روحیه عدم اعتماد به یکدیگر در خانواده شکل می‌گیرد./908/ت302/ف

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی