پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

حجت الاسلام ابراهیم اخوی، مدیر مرکز مشاوره مأوا، وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به نقش حجاب در سلامت اجتماعی اشاره کرد و گفت: از آغاز انقلاب اسلامی، اصلاح وضعیت حجاب از مهمترین دغدغه‌های متدینان بوده است؛ زیرا رواج فریب‌های اجتماعی همچون عدم دخالت در حریم خصوصی و نوع پوششی که هر فرد انتخاب می‌کند، جامعه را به تدریج به سمت انحطاط و عقب‌ماندگی سوق می‌دهد.

 

اصلاح وضعیت حجاب از مهمترین دغدغه‌های متدینان بوده است

وی حجاب داشتن را حکم شرعی همانند نماز خواندن دانست و تأکید کرد: حجاب نوعی انتخاب است و هر فردی درباره انجام آن باید همچون نماز و سایر عبادات تصمیم بگیرد؛ از این رو در مقاطع مختلف تربیت فرزندان باید به آنها آموزش دهیم؛ تا گزینش صحیحی داشته باشند.

 

حجت الاسلام اخوی، انتخاب حجاب را در سلامت اجتماعی مهم خواند و افزود: والدین برای کمک به فرزندان در انتخاب حجاب و عفاف باید آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را فرا گیرند تا در بزرگسالی با مشکل روبرو نشوند.

 

وی به نقش نهادهای مختلف در انتخاب حجاب اشاره کرد و گفت: بخشی از مؤلفه‌های انتخاب حجاب از سوی افراد جامعه به مسؤولیت‌پذیری سازمان‌های کلان فرهنگی جامعه همچون رسانه‌ها‌، مطبوعات و الگوهای هنری برمی‌گردد و قسمتی از آن را نیز باید در کانون خانواده‌ها و عملکرد والدین جستجو کرد.

 

مدیر مرکز مشاوره مأوا به نقش خانواده در انتخاب چادر به عنوان حجاب برتر اشاره و تأکید کرد: داشتن الگوهای هماهنگ در خانواده، دریافت پاسخ‌های بهتر برای سؤالات، تغذیه فکری و فرهنگی‌ مناسب‌، سبب می‌شود که فرد با بالا بردن قدرت مقایسه، تفاوت‌های هر دو حالت داشتن حجاب و بی‌حجابی را برای خود حل کرده و چادر را به عنوان حجاب برتر انتخاب کند.

 

والدین نقش مهمی در انتقال فرهنگ و باورها به فرزندانشان دارند

وی افزود: فرد با انجام این قیاس در چادر و حجاب احساس آرامش می‌کند و همچنین انتخاب پوشش مناسب از سوی افرادی که برایش محبوب بوده‌اند را می‌توان از دیگر عوامل ترغیب افراد به انتخاب چادر دانست.

 

حجت الاسلام اخوی ابراز داشت: اگر مادر چادری و مذهبی بخواهد دخترش از او پیروی کرده و چادر را انتخاب کند؛ باید در مدل مادری‌اش بسیار قوی‌تر از مادران دیگر عمل کند؛ زیرا او افزون بر انتقال حس مادری قصد دارد فرهنگ و باورهایش را به فرزندش منتقل کند.

 

 وی با اشاره به تأثیر مادران در اخلاق و روحیات دخترانشان، تصریح کرد: باید به قدری جاذبه مادر از جهت فکری در فرزندش بالا باشد که با ورود دخترش به مدرسه و اجتماع و مواجهه با گرایش‌های مختلف؛‌ گرایشی که با الگوی مادرانه همخوانی داشته باشد را انتخاب کند.

 

محجبه بودن نمادی از هویت فرد در جامعه است

مدیر مرکز مشاوره مأوا، محجبه بودن را نمادی از هویت فرد در جامعه دانست و گفت: همان‌گونه که مرد مذهبی با رعایت شعائر دینی و هنجارهای اجتماعی، هویت خود را آشکار می‌سازد؛ دختر و زن چادری نیز محجبه بودن را به عنوان بخشی از هویتش به جامعه معرفی می‌کند.

 

وی سهم هویت‌سازی جامعه را بیشتر از خانواده خواند و تأکید کرد: رسانه‌ها و مراکز آموزشی در ترویج حجاب در سطح جامعه نقش مهمی دارند؛ چنان که رهبر معظم انقلاب، چادر را به عنوان حجاب برتر پسندیدند و حضور خانم‌های محجبه در فضاهای اجتماعی را تأیید کردند.

 

حجت الاسلام اخوی به شعارزدگی در مقوله حجاب و عفاف اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه‌های فرهنگی حجاب و عفاف به جای عملکرد عینی و محسوس در سطح جامعه در روندهای اداری هزینه می‌شود و اقدام عملی در خط و فرهنگی که رهبری برای حجاب ترسیم کردند، انجام نشده است.

 

مدیر مرکز مشاوره مأوا ابراز داشت: یک محقق تربیتی باید بتواند راهکارهای مختلف و متنوعی در قالب بسته‌های فرهنگی برای چادری کردن دختران ارائه کند و همچنین امکانی فراهم شود؛ تا از طریق کرسی‌های آزاداندیشی در شبکه‌های اجتماعی، نظرات و راهکارها به اشتراک گذاشته شود و خانواده‌ها از آنها استفاده کنند.

 

توسعه مدل‌های حجاب، شاخصه‌های انتخاب حجاب را در اختیار مردم می‌گذارد

وی در ادامه گفت: ابزارهای مختلفی همچون ماهواره‌ها، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و راه انداختن کمپین‌ها با هدف شکستن حریم‌ها به راه افتاده است؛ تا حجاب را محدودیت معرفی کنند؛ در حالی که حجاب به تعبیر شهید مطهری، مصونیت است و به وسیله آن می‌توان در اجتماع به راحتی حاضر شد و کارها را به انجام رساند.

 

مدیر مرکز مشاوره مأوا، حجاب را از زینت‌ها و زیبایی‌های زنان خواند و افزود: پوشش چادر به گفته روانشناس اروپایی، موجب تضاد رنگ‌ها، وقار و زیبا شدن بانوان می‌شود.

 

حجت الاسلام اخوی در پایان یادآور شد: سرمایه‌گذاری‌های خانوادگی، مراکز آموزشی، ترویج‌های رسانه‌ای و توسعه مدل‌های حجاب می‌تواند شاخصه‌های انتخاب حجاب را در اختیار مردم بگذارد./908/ت301/ی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی