پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

حجت الاسلام ابراهیم اخوی، روانشناس و مدیر مرکز مشاوره مأوا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، مصادف شدن آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج) با شب یلدا را به یلدای مهدوی تعبیر کرد و اظهار داشت: مناسبت‌ها، فرصت‌هایی هستند که بتوانیم با استفاده مناسب از آنها به دستاوردهای مطلوبی برسیم.

 

یلدای مهدوی؛ فرصتی برای تعالی معنوی و استحکام خانوادگی

روانشناس و مدیر مرکز مشاوره مأوا خاطرنشان کرد: شب یلدا یکی از مناسبت‌های ملی ما است که در آن نکته‌های ناب از منظر تعالی معنوی و استحکام خانوادگی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.

 

وی شب یلدا را فرصت باهم بودن خواند و گفت: اشتغال فراگیر خانواده‌ها سبب شده تا فرصت با هم بودن را از دست بدهند که در این شب طولانی از سال، چنین زمینه‌ای فراهم شده و ما می‌توانیم به این بهانه، زمان کافی را برای اعضای خانواده بگذاریم.

 

حجت الاسلام اخوی به فرصت دید و بازدید در شب یلدا اشاره کرد و گفت: می‌توان از طولانی‌ترین شب سال برای یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معنوی و خانوادگی استفاده کرد.

 

وی افزود: دیدار اقوام؛ مهمان شدن یا میزبان شدن، فرصتی است که در این شب از آن بهره می‌بریم و با گسترش ابزارهای ارتباطی، دست کم یادی از نزدیکان داشته باشیم؛ به ویژه آنهایی که در آستانه فراموش شدن هستند.

 

شب یلدا فرصت دید و بازدید و آشنا سازی کودکان با هویت‌های بومی و اسلامی

روانشناس و مدیر مرکز مشاوره مأوا، آشنا سازی کودکان با هویت‌های بومی و اسلامی را از مزیت‌ها و نکات مثبت یلدای مهدوی خواند و تأکید کرد: در این شب می‌توان فرزندان را با سنت‌ها آشتی داد و بخشی از هویت کهن آنها را یادآوری کرد؛ خواندن فال حافظ در کنار دیگر برنامه‌های این شب، بخشی از آموزش‌های شیرین این شب است.

 

وی شب یلدا را فرصتی برای دعا و ذکر برشمرد و گفت: ورود به هر مرحله از فصل‌ها، روحیه بخش و انگیزه دهنده است و با آغاز فصل زمستان از خداوند می‌خواهیم که این فصل را برای ما پر برکت گرداند و ما را از آفت‌های آن مصون دارد.

 

حجت الاسلام اخوی افزود: همچنین از این شب پرزمان استفاده می‌کنیم و برنامه‌های معنوی شبانه همانند نماز شب و تلاوت قرآن را با فراغت بیشتری می‌توانیم دنبال می‌کنیم.

 

وی یلدای مهدوی امسال را پیوند جشن‌ها خواند و یادآور شد: یلدای امسال عطر گل نرگس دارد و می‌توان جشن آغاز امامت حضرت را با یک جشن سنتی جمع کرده و فضا را از یاد حضرت عطرآگین و برای تشریف‌فرمایی ایشان دعا کنیم.

 

یاد محرومان و تقسیم شادی با گره‌گشایی از مشکلات دیگران

روانشناس و مدیر مرکز مشاوره مأوا، یاد محرومان را از دیگر آداب یلدای مهدوی خواند و تصریح کرد: در شبی که ما دور هم جمع و شاد هستیم، ممکن است افراد زیادی در سراسر دنیا گرفتاری‌هایی داشته باشند که از آنها یاد می‌کنیم و گره گشایی آنها را از خداوند طلب می‌کنیم.

 

وی تأکید کرد: شب یلدای مهدوی را با نماز جماعت آغاز کنیم و چقدر پسندیده است که خود و خانواده با شرکت در نماز جماعت به استقبال نخستین شب زمستانی رفته و از این موهبت طبیعت برای ارتقای معنویت خانوادگی استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام اخوی، یلدای مهدوی را فرصتی برای تصمیم‌های تازه و جدید در زندگی خواند و گفت: همیشه فرصت برای بهتر شدن هست و برنامه‌ریزی برای بهره‌وری از زمان، یکی از شرایط تحول است.

 

وی افزود: آغاز فصل زمستان را بهانه‌ای برای تدبیر در ماه‌های آتی سال قرار دهیم؛ چنان که در طبیعت نیز بسیاری از موجودات خود را آماده استقبال از زمستان کرده و رزق و روزی سه ماه سرد سال و ماه‌های دیگر را تدارک می‌بینند.

 

صرفه‌جویی یا لذت بردن از قناعت و صدقه دادن

روانشناس و مدیر مرکز مشاوره مأوا با تأکید بر صرفه جویی هدفمند در مناسبت‌های ملی و مذهبی تصریح کرد: یکی از درس‌های این شب می‌تواند لذت بردن از قناعت باشد، هدف از شب یلدا، رسیدگی به شکم نیست؛ بلکه بهانه‌ای برای با هم بودن است؛ از این جهت می‌توان با سفره‌ای ساده حتی بدون هندوانه از این شب استفاده کرد.

 

وی صدقه دادن را از سنت‌های حسنه در مناسبت‌ها خواند و گفت: یکی از پیشنهادها برای چنین شب خاطره‌انگیزی، کنار گذاشتن صدقه به نیت سلامتی امام عصر(عج) و نیز ایمن ماندن از دشواری‌های زمستان است که بر اساس توان مالی هر فرد مقدار آن تنظیم می‌شود.

 

حجت الاسلام اخوی در پایان با پیشنهاد ویژه‌ای برای مناسبت یلدای مهدوی یادآور شد: امشب تلفن همراه خود را خاموش کنیم و با خاطری آسوده از سفره خانوادگی با طعم یلدای مهدوی لذت ببریم./908/ت301/س

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی