پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه در حیاط فیضیه گپ‌وگفت طلبگی با طلاب جوان و روحانیان داشتم و همانند گعده‌ها و مباحثه‌هایی که در این حوزه تاریخی برگزار می‌شود؛ به طرح دغدغه‌، انتقاد و پیشنهادهایی درباره این نهاد اسلامی و انقلابی پرداختیم.

 

باید اذعان کنم که جمع‌های حوزوی از صفا، صمیمیت، دغدغه‌مندی و نشاط خاصی برخوردار هستند و این مسأله از مبانی دینی و سیره اهل بیت(ع) نشأت گرفته که این قشر فرهیخته و کم‌نظیر با آن مأنوس هستند؛ چنان که آن را می‌توان در گفتار و رفتار آنها مشاهده کرد.

 

 

بعد از معرفی خودم و خبرگزاری رسا در جمع طلابی که هر کدام از شهرها و فرهنگ‌های مختلف با هدف تحصیل علوم دینی، حول محور اسلام در شهر و حرم اهل بیت(ع) جمع شده‌اند به گفت‌وگو و بحث درباره دغدغه‌ها، اولویت‌ها و نیازمندی‌های حوزه علمیه عصر حاضر پرداختیم.

 

مؤمن باید هوشیار باشد

 

در ابتدا یک طلبه‌ جوان به تبلیغ رسانه‌ای و شیطنت‌های دشمن علیه اسلام و روحانیت اشاره و از خبرنگار بودن من اطمینان حاصل کرد و در عین حسن ظن و برخورد صمیمانه با من بر بصیرت و هوشیار بودن مؤمنان طبق سفارش روایات اذعان کرد.

 

طلبه سیدی که ملبس به لباس روحانیت بود بر لزوم توجه بیشتر مدیران حوزه علمیه بر درس اخلاق و تهذیب طلاب تأکید کرد و موفقیت‌ها و ارتقای علمی و پژوهشی حوزه و به طبع اصلاح جامعه را نیز ناشی از این مسأله دانست.

 

استاد اخلاق را فراموش نکنیم 

 

وی رابطه مرید و مرادی طلاب با اساتید اخلاق را سنت قدیمی حوزه برشمرد و یادآور شد: همان گونه که در کتاب آداب تعلیم و تعلم شهید ثانی آمده است؛ رابطه شاگرد با استاد متبحر و مهذب برکات فراوانی دارد و با تجویزهای استاد از بسیاری از معضلات جلوگیری شده یا مرتفع می‌شود.

 

 

انقلاب اسلامی؛ مبنای تحول در حوزه

وی به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درباره حوزه علمیه اشاره و خاطرنشان کرد: امروز مسأله تحول در حوزه علمیه، تولید علوم متناسب با نیازهای جامعه و مطابق با اهداف و آرمان‌های نظام جهانی اسلام، یک نیاز، درخواست و امری بدیهی است و نباید حوزه در خلأ و بدون توجه به واقعیات جهان، برنامه‌ریزی کند یا نسبت به سرنوشت کلی اسلام و مسلمانان بی‌تفاوت باشد.

 

متون درسی باید ناظر به مسایل جامعه باشد

 

روحانی دیگری بر روز‌آمد شدن متون درسی حوزه علمیه اشاره و تأکید کرد: علمای مجاهد و تیزبین حوزه علمیه در طول تاریخ، متون درسی حوزه را ناظر به مسائل روز جامعه خویش نوشته و فراهم کرده‌اند؛ اما در حال حاضر و با توجه به نیازمندی جامعه و نظام این مسأله‌یابی در حوزه علمیه وجود ندارد و متون درسی ناظر به نیاز جامعه نیست.

 

 

بنابراین با توجه به مسائل مستحدثه و جدیدی که در حال حاضر وجود دارد و همچنین با پیروزی انقلاب اسلامی که رؤیای سلف صالح بوده است؛ باید متون درسی متناسب با نیازهای جامعه امروز و در راستای اهداف جهانی اسلام و نظام مبتنی بر آن باشد.

 

 

ضرورت کشف استعداد طلاب

 

وی طلاب را مستعد و دغدغه‌مند خواند و خاطرنشان کرد: همان گونه که بحث فرار مغزها در دانشگاه مطرح می‌شود؛ این بحث در حوزه نیز باید مطرح باشد و سازوکاری مشخص شود؛ تا از ظرفیت و استعدادهای طلاب جوان در زمینه‌های مختلف و به بهترین شکل استفاده شود و طلاب از ابتدا هدفمند و بابرنامه درس بخوانند.

 

در ادامه یکی از طلاب که مسلط به زبان اسپانیولی بود و دغدغه تبلیغ کارآمد، گسترده و متناسب با نیاز امروز را داشت به رعایت ضابطه‌ها و دوری از رابطه‌ها در برخی از بخش‌ها تأکید ‌کرد و طلاب را شایسته خدمت و تکریم خواند که از کنار برخی از کم لطفی‌ها و کم کاری‌ها به شایستگی و بزرگواری عبور می‌کنند.

 

 

گپ و گفت با مدیران حوزه هم جواب می دهد

 

طلبه‌ نوجوانی که در جمع ساکت بود و با دعوت من در بحث شرکت کرد، گفت: به نظرم این مباحث فایده‌ای نداشته باشد و چه خوب است که این گونه از جلسات در مدارس و در حضور مدیران حوزه برگزار شود؛ تا مسؤولان مربوطه برای حل مشکلات و معضلات برنامه ریزی کرده و گامی در رفع آن بردارند.

 

 

برخورد با یک طلبه شوخ

 

طلبه دیگری که در ابتدا مباحث را به شوخی گرفته و سعی داشت از فضای جدی فاصله بگیرد؛ گفت: برنامه‌‌ها و فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های علمیه صورت گرفته است؛ اما باید از سوی دلسوزان و دغدغه‌مندان یک بازنگری و درون‌نگری در حوزه صورت بگیرد.

 

 

وی افزود:  ما به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ حوزه علمیه که در داخل این نظام، پژوهش می‌کنیم و فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی داریم؛ با موانع پیشرفت و آسیب‌های درونی آن آشنا هستیم که این موانع باید به تدریج حل شود و گرنه در دراز مدت به معضل و مشکل تبدیل می‌شود.

 

حوزه نیازمند اتحاد در عمل

 

من از وی خواستم که به صورت موردی و جزئی مسائل را مطرح کند که وی گفت: به عنوان مثال اگر در عرصه تحول در حوزه علمیه بحثی مطرح می‌شود؛ حوزه علمیه به صورت منسجم، متحد و هماهنگ عمل کند و گرنه بحث لوث و شعاری خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: حوزه علمیه در عصر حاضر و با وجود هجمه رسانه‌ای دشمنان نمی‌تواند جزیره‌ای عمل کند و گرنه به حاشیه رانده می‌شود؛ بنابراین اکنون که از پایگاه اجتماعی قوی و ظرفیت عظیم طلاب برخوردار است؛ برنامه‌ریزی بلند مدت داشته باشد و از فرصت‌ تاریخی نظام اسلامی به بهترین شکل استفاده کند.

 

من به عنوان طلبه خبرنگار در پایان از دقت نظر و هوشمندی این گروه فرهیخته و دغدغه‌مند تشکر کرده، از خداوند درخواست پیشرفت حوزه علمیه و توفیق اسلام و مسلمین را دارم./908/ز502/س

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی