نویسنده: عباسی مجتبی
08:57 - 1400/09/01
-در رسانهها تهدیدها و فرصتها بسیار قدرتمند هستند و جنگهای امروز به شدت رسانهای شده است. از اینرو انقلاب اسلامی ایران به موازات ایجاد تحولی نو در عرصۀ انقلاب، دولت سازی و نظام سازی؛ باید در عرصه رسانهها نیز تحولاتی قابل توجه ایجاد کند، چون این رسانه است که زبان گویای داشته های یک حکومت و نظام است.
«ستون پنجم دشمن» ضرب المثلی معروف در میان ایرانیان است که البته امروزه یک اصطلاح رایج در ادبیات سیاسی نیز محسوب میشود، کسانی که در ظاهر در لباس دوست هستند و در باطن از دشمن، دشمنترند.
«ستون پنجم» به معنای جاسوس و کسی که مصلحت کشور را ولو به قیمت جانش از نظر دور میدارد و از روی خودآگاهی به سود دشمن کاری را انجام میدهد، همچنین افرادی که دانسته و ندانسته و گاه از روی جهل و فریبخوردن کاری میکنند که به ضرر گروه خودی است و به قولی با گل به خودی زدن، ضرر بزرگی را بر روند کار گروهی وارد میکنند.
ستون پنجم دشمن در طول جنگ تحمیلی به مزدوران خود فروخته و احزاب و گروهکهای چپ، راست التقاطی و انحرافی داخلی که به عنوان نیروهای نفوذی دشمن عمل میکردند و در تخریب روحیه مردم و رزمندگان اسلام، نقش اساسی را داشتند، اطلاق میشد؛ نمونه بارز ستون پنجم دشمن، گروههای سیاسی محارب جمهوری اسلامی ایران از جمله سازمان منافقین خلق ـ دمکرات، کومله و سلطنت طلبها بودند.
هرچند زمانی فعالیت این گروهکها در داخل کشور مشهود و قابل رویت بود، اما در حال حاضر فعالیت آنها در فضای مجازی و رسانهای چندین برابر شده است و با جنگ روانی و شناختی، تولید و انتشار اخبار دروغ، تحلیلهای مغرضانه، وارونه نشاندادن واقعیات، پنهانکردن جلوههای امیدبخش، بزرگکردن عیوب کوچک و کوچک نشاندادن یا انکار محسنات بزرگ، میتوانند بر افکار عمومی جامعه تاثیرگذار باشند و در مأیوسسازی مردم و مسئولان نقش ایفا کنند.
در رسانه ها تهدیدها و فرصتها بسیار قدرتمند هستند؛ زیرا ذات رسانه، پدیدهای پرقدرت از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
جنگهای امروزه به شدت رسانهای شده است و انقلاب اسلامی ایران به موازات ایجاد تحولی نو در عرصه انقلاب، دولت سازی و نظام سازی؛ در عرصه نقش و جایگاه رسانهها نیز تحولاتی قابل توجه باید ایجاد کند.
به هرحال اگرچه انقلاب اسلامی با رسانههای کوچک به پیروزی خیره کنندهای در برابر رژیم پهلوی مورد حمایت قدرتها دست یافت، اما اکنون با توجه به هجمه رسانهای دشمنان، باید توانایی رسانهای بالایی برای پیشبرد اهداف و الگوهای هنجاری خود ایجاد کند.
شکی نیست که دشمنان و منافقین کوردل برای ضربه زدن به منافع ملت، همیشه خودشان را دوست معرفی کردهاند و اکنون در فضای رسانه نیز با ادعای اصلاحطلبی و خیرخواهی به مردم و کشور خیانت میکنند.
همانگونه که خداوند در سوره بقره در این رابطه میفرماید: و چون به آنان گفته شود، در زمین فساد نکنید؛ گویند: ما اصلاح کنندهایم، به هوش باشید که آنان فسادگرانند، لیکن نمىفهمند (وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ، أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِنْ لَا یَشْعُرُونَ [بقره/11، 12] و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می گویند: «ما فقط اصلاح کننده ایم، آگاه باشید! اینها همان مفسدانند ولی نمی فهمند.»
با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، رهبر انقلاب که فرمودند: «عرصه فرهنگ و رسانه آوردگاه صلاح و فساد و حق و باطل» است و با توجه به نقش دوگانه (مثبت و منفی) رسانهها در همه امور، بازسازی و تحول انقلابی و خردمندانه در عرصه فرهنگ و رسانه، اعتماد و امید مردم را احیاء میکند و نظارت بر کار مسئولان و پاسخگوکردن آنها را اجرایی خواهد کرد و مشارکت و دلگرمی مردم را برای حل مشکلات و مقابله با تحریمها افزایش خواهد داد و جلوی بسیاری از فسادها و نابسامانیهای اقتصادی و اجتماعی از جمله فقر و فساد و تبعیض را خواهد گرفت.