نویسنده: عباسی مجتبی
11:10 - 1400/08/22
- داستان نمرود و فرعون در ظهور حضرت ابراهیم(ع) و حضرت موسی(ع) تکرار میشد و حکومت بنیعباس قابلههایی را گماشته بودند که در منزل امام حسن عسکری(ع) جستجو کرده و تولد مهدی موعود(ع) را گزارش کنند؛ اما خداوند متعال حجت خود را از گزند دشمنان و آسیب زمان حفظ کرد و همچنان نگاهداری خواهد کرد تا مأموریت الهی خود را انجام دهد.
امامت، مقامی الهی، انتصابی و استمرار مقام نبوت است؛ حتی برخی انبیا بعد از نبوت و با صبر در تبلیغ دین به مقام امامت میرسند؛ همچون حضرت ابراهیم خلیل(علیه السلام) که بعد از آن همه مقامات و ابتلائات، از مقام نبوت به امامت رسیدند.
طبق نقل نوعِ محدثین اسلام از جمله مسلم در صحیح، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لَا یَزَالُ الاسلامُ عَزِیزاً إِلَی اثْنَیْ عَشَرَ خَلِیفَةً؛ بعد از من دوازده خلیفه خواهند آمد که عزت اسلام بستگی به آنها دارد.» (۱) مسلم در صحیح خود حدود 10 روایت دیگر به این تعبیر نقل میکند.
ائمه اطهار(علیهمالسلام) در سنین و شرایط مختلفی به امامت رسیدند، ولی در مجموع، ایشان برای تمامی زمانها الگو هستند؛ چنانکه در زمان امامین عسکریین (علیهما السلام) این الگو به نقطه کمال رسید و مردم برای ورود به عصر غیبت آماده شدند.
امام حسن عسکری (علیهالسلام) متولد شهر مدینه بودند که به دلیل احضار پدر بزرگوارشان توسط حکومت وقت در شهر سامرا ساکن شدند و در ۲۲ سالگی و پس از شهادت امام هادی (علیه السلام) به امامت رسیدند.
آن بزرگوار مشابه پدران پاک خود در نهایت حسن خلق، علم و تقوا بود، با وجود جوانی و سن و سال کمی که داشت، همواره مورد توجه دوست و دشمن بود؛ به طوری که حتی شخصی همانند عبید الله بن خاقان که وزیر حاکم وقت، معتمد عباسی، بود نیز به عظمت، پاکدامنی، وقار، محبوبیت و خوشرفتاری امام اذعان داشت و به آن اعتراف میکرد.(۲)
امامین عسکریین (علیهما السلام) به دلیل انسجام بخشی و تلاش در راستای رهبری امت اسلامی و زمینهسازی مقدمات ظهور منجی، تهدید بزرگی برای حکومت غاصبانه بنیعباس به شمار میرفتند؛ چنان که امروزه نیز به همین جهت مورد هجوم دشمنان اسلام هستند.
دوران زندگی امام حسن عسکری (علیهالسلام) یکی از مقاطع مهم امامت است، رهبر انقلاب در اینباره میفرمایند: «حضرت هادی و حضرت عسکری (علیهما السلام) در همان شهر سامرا که در واقع مثل یک پادگان بود، توانسته بودند این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. وقتی ما ابعاد زندگی ائمه را نگاه کنیم، میفهمیم اینها چهکار میکردند.... حضرت عسکری در بیست و هشت سالگی به شهادت میرسند؛ اینها همه نشاندهنده حرکت عظیم ائمه (علیهمالسّلام) و شیعیان و اصحاب آن بزرگوارها در سرتاسر تاریخ بوده، با اینکه دستگاه خلفا، دستگاه پلیسیِ با شدتِ عمل بود، درعینحال ائمه (علیهمالسّلام) اینگونه موفق شدند. غرض، در کنار غربت، این عزت و عظمت را هم باید دید.»(۳)
اینکه حضرت هادی و حضرت عسکری(علیهما السلام) از سوی دستگاه خلافت تحت مراقبت شدید و ممنوع از ملاقات با مردم بودند و میتوان گفت جز با یاران خاص و کسانی که برای حل مشکلات زندگی مادی و دینی خود به آنها مراجعه مینمودند، معاشرت نمیکردند، به جهت آن بود که ولادت، و پس از آن دوران غیبت حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجه) نزدیک بود و مردم میبایست به تدریج با این موضوع انس گرفته و حل مشکلات و جهت فعالیت سیاسی خود را از اصحاب خاص و پرچمداران مرزهای مذهبی بخواهند و پیش آمدن دوران غیبت در نظر آنان عجیب نیاید.
حقیقت ولادت منجی آخرالزمان، حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجه) به دلیل وجود روایات متواتر و متقن، مورد قبول و باور جامعه آن روز و از جمله دستگاه خلافت بود؛ چنانکه معتصم و خلفای بنیعباس از طریق روایات مورد اعتمادی که از حضرت رسول الله(صلی الله علیه و آله) نقل شده بود، میدانستند فرزندی پاک و مطهر ملقب به مهدی آخر الزمان همنام با رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) ولادت خواهد یافت و تخت ستمگران را واژگون کرده و به سلطه و سلطنت آنها خاتمه خواهد داد؛ بدین جهت به بهانههای مختلف در خانه حضرت عسکری(علیه السلام) رفت و آمد بسیار داشتند و جستجو میکردند تا از فرزند گرامی ایشان اثری بیابند.
به راستی داستان نمرود و فرعون در ظهور حضرت ابراهیم(علیه السلام) و حضرت موسی(علیه السلام) تکرار میشد و حتی قابلههایی را گماشته بودند که در این کار مهم پیجویی کنند، اما خداوند متعال حجت خود را از گزند دشمنان و آسیب زمان حفظ کرد و همچنان نگاهداری خواهد کرد تا مأموریت الهی خود را انجام دهد.
حکومت ظالم بنیعباس، امام حسن عسکری(علیه السلام) را در جوانی به شهادت رساند و ایشان در همین مدت کوتاه شش سال امامت، با رهبری و انسجام بخشی به مکتب تشیع، آثار مهمی از تفسیر قرآن، نشر احکام، بیان مسائل فقهی و جهت دادن به حرکت انقلابی شیعیان در اطراف و اکناف جهان را برعهده داشتند که نقشه راه آزادیخواهان و منتظران مهدی موعود تا روز ظهور است.
(۱)صحیح مسلم، ج ۱۲، ص ۱۸۹
(۲) ارشاد شیخ مفید، ص (۳۱۸)
(۳) سایت دفتر حفظ و نشر آثار ۱۳۸۲/۲/۲۰
کلمات کلیدی: