به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سیدسجاد ایزدهی، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بعد از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع) به آثار و ارزشهای راهپیمایی اربعین در سطح داخلی و بهویژه در سطح بینالملل اشاره کرد و گفت: طبق روایت امام حسن عسکری(ع)، راهپیمایی اربعین از نمادهای شیعه است؛ از اینرو ایشان آن را به عنوان یکی از شعائر دینی توصیه فرمودند.
ضرورت شناسایی و معرفی مزیتها و آثار مثبت جامعه شناختی اربعین
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تحلیلهای جامعه شناختی اربعین یادآور شد: در همه ادیان و مذاهب، نمادها و فلسفهای وجود دارد، در اسلام نیز قبله، کعبه، اعمال حج، نماز و بسیاری از امور نماد و از شعائر دینی است.
وی فلسفه نمادها و ظواهر اسلام را رسیدن به باطن و اصل دین خواند و گفت: زیارت اربعین، نماد شیعه است؛ همان گونه که حج نماد مسلمانان است و نتیجه این عبادت سبب همگرایی، وحدت و دیپلماسی عمومی امت اسلام است.
حجتالاسلام ایزدهی به فلسفه و آثار راهپیمایی اربعین در میان شیعیان اشاره و خاطرنشان کرد: عملکرد محبان و شیعیان امام حسین(ع) در مسیر راهپیمایی اربعین همانند عملکرد حاجیان در موسم حج است و این رفتارها نشان دهنده وحدت، تحبیب قلوب، قدرت اسلام و نماد مذهب است.
فلسفه نمادها و ظواهر دینی رسیدن به باطن اسلام است
وی با اشاره به جنگ هشت ساله عراق و ایران تصریح کرد: نقطه ضعف و دشمنی دو کشور شیعه در حال حاضر با راهپیمایی اربعین به نقطه قوت و تعامل تبدیل شده است و مردم عراق با پذیرایی بینظیر از زوار امام حسین(ع)، کدورتها و سوء تفاهمها را برطرف کردهاند.
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، راهپیمایی اربعین را دارای سابقه طولانی و سنت دیرینه شیعیان خواند و یادآور شد: راهپیمایی عبادی و سیاسی اربعین با تمام نقاط قوت و برخی از ضعفهایی که به صورت معمول دارد؛ پیامهایی همچون نفی سبیل، استکبار ستیزی، قدرت نمایی، دفاع از مظلوم و آثار و برکات فراوان دیگری دارد که باید به آنها پرداخته شود.
وی زیارت امام حسین(ع) را از توصیههای اکید ائمه اطهار(ع) در مناسبتهای مختلف دانست و گفت: روایات فراوانی از اهل بیت(ع) وارد شده که با تشویق به زیارت امام حسین(ع)، سجده بر تربت، گریه بر مصیبتهای سیدالشهدا(ع)، ثواب در دست گرفتن تسبیح کربلا و از این موارد به قیام تاریخی و بینظیر امام حسین(ع) توجه دادهاند.
ظلم ستیزی از آثار تمسک جستن شیعیان به نمادهای عاشورا است
حجتالاسلام ایزدهی، ظلم ستیزی شیعیان را از آثار تمسک جستن به نمادهای عاشورا برشمرد و افزود: شیعیان در طول تاریخ با این ساختار ذهنی و نمادها بر خلاف برخی دیگر از ادیان و مذاهب، هیچ حاکم ظالمی را به رسمیت نشناختند و با ظلم کنار نیامدند.
وی امام حسین(ع) را نماد مبارزه با ظلم و استکبار ستیزی خواند و تأکید کرد: تمام عزاداریها و حرکتهایی همچون اربعین برای این است که از این ظواهر و نمادها به باطن برسیم، زیرا امام حسین(ع) به مثابه نماد علیه ظلم است، تا در طول تاریخ هیچ وقت این اصل فراموش نشود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: کشورهای اسلامی همانند عراق و سوریه با این تفکر در مقابل هجمه داعش و گروههای تکفیری مورد حمایت غرب ایستادگی کردهاند که البته این مبارزه در برخی موارد شدت و ضعف داشته؛ اما نفس مقاومت و ایستادگی نشأت گرفته از عاشورا همیشه وجود داشته است.
راهپیمایی اربعین نماد مذهب و دیپلماسی عمومی شیعیان در مقابل استکبار است
وی معنی عاشورا را مبارزه با ظلم خواند و یادآورشد: انقلاب اسلامی نیز با الگو گرفتن از عاشورا و پیروی از شعار «هیهات من الذله» امام حسین(ع) به مبارزه با ظلم و استکبارهای زمان پرداخت و همان پیامها و شعارها را زنده کرد.
حجتالاسلام ایزدهی، الگوگیری از حرکت امام حسین(ع) را با بازیهای سیاسی متفاوت خواند و تصریح کرد: حق استفاده از مذهب و قیام امام حسین(ع) در راستای دیپلماسی عمومی در جهت حرکت و آرمان سیدالشهدا(ع) است؛ زیرا یزید امروز نیز همانند یزید دیروز است و باید رسوا شود.
وی استفاده جناحی و شخصی از مذهب را نادرست برشمرد و تأکید کرد: امام حسین(ع) به وظیفه قرآنی امر به معروف و نهی از منکر، ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار عمل کردند و این بر همگان واضح و مبرهن است.
مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آثار سیاسی و اجتماعی برخی از اعمال عبادی اشاره کرد و گفت: اگرچه عزاداری محرم، پیادهروی اربعین و گریه بر امام حسین(ع) در مرحله نخست حرکتی عبادی محسوب میشود، اما نمیتوان آثار سیاسی، اجتماعی، دیپلماسی عمومی و ثواب این حرکتها را در این برهه حساس نادیده گرفت.
نمادها، حافظ مکتب و سبب رسیدن از پوسته به مغز دین است
وی در جواب انتقاد یکی از دانشجویان مبنی بر تقلیل دادن مذهب به نمادهایی همچون اربعین و عزاداری امام حسین(ع) ابراز داشت: نمادها، حافظ مکتب است و غایت و غرض از نماد در مذهب، نمود و رسیدن از ظاهر به باطن است، همانند کسی که به پوست میوه بسنده کرده و از مغز آن محروم شده است.
حجتالاسلام ایزدهی افزود: اما به صورت کلی نباید به بهانه اصل بودن باطن و رسیدن به مغز دین از نمادها و ظواهر غافل شد؛ همچنان که اگر میوهای پوستهای نداشته باشد، مغز آن نیز از بین خواهد رفت و اگر نمادها و ظواهر دینی رعایت نشود، کسی به مغز و باطن آن نیز نخواهد رسید.
وی نماد را شعار دین خواند و یادآور شد: نمادها و ظواهر در دین موضوعیت ندارند و هدف غایی محسوب نمیشوند و ما قصد نداریم شعار بدون عمل داشته باشیم؛ زیرا نمادگرایی «بماهو نمادگرایی» نادرست است؛ اما همین نمادها و شعارها، اهداف را به انسان یادآوری کرده و وی را در مسیر اصلی و واقعی مکتب قرار میدهد.
ترویج قمهزنی از سوی جریان شیرازیها نوعی خودزنی و بیتفاوتی نسبت به ظلم و سبب وهن مذهب است
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عزاداریها و رعایت نمادهای شرع را سبب رسیدن به هدف غایی شرع دانست و تأکید کرد: همان گونه که در روایات آمده است که «اگر کسی روزانه پنج مرتبه نماز بخواند از گمراهی نجات پیدا میکند»؛ همین گونه رعایت نمادها و ظواهر به تدریج انسان را به باطن و غایت شرع میرساند.
وی در ادامه به برخی تحریفهای دشمنان در عزاداریها اشاره و تصریح کرد: برخی از رفتارها همچون قمهزنی که از سوی انگلیسیها وضع شد و در حال حاضر از سوی جریان شیرازیها تأکید میشود، نوعی خودزنی و سبب تخریب و وهن مذهب و باعث کم شدن تأثیر عزاداریها است.
حجتالاسلام ایزدهی با اشاره به آزادی رسانهای و حمایت گسترده از جریان شیرازیها از سوی سران استکبار افزود: در حال حاضر این جریان با بیتفاوتی نسبت به ظالمان زمان و عدم ایستادگی در برابر تکفیریها و مستکبران دوران به خودزنی و تخریب نظام اسلامی و برخی از بزرگان دینی اصرار دارد./908/پ202/ف