پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

پژوهه رسا

«وأُفَوِّضُ أَمْری إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ»

این وبلاگ، فرصتی برای دسته‌بندی و بیان مطالب متعلمی است که از نظرات دوستان و اساتیدش بهره می‌برد.

برگزاری نشست علمی فقه و روابط بین‌الملل؛

وسائل ـ مؤلف کتاب «درآمدی بر روابط بین الملل متعالیه» با اشاره به اهمیت کارگزار انسانی در روابط بین‌الملل اسلامی یادآور شد: با توجه به اهمیت حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)، مبانی انسان شناسی اسلامی و هشت نوع روابط بین‌الملل متعارف، متدانی، متعالی و... از این روایت اخذ شده است.

نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر روابط بین‌الملل متعالیه»

به گزارش خبرنگار پایگاه وسائل، دوشنبه، 4 تیر ماه، نشست علمی فقه و روابط بین‌الملل با نقد و بررسی کتاب «درآمدی بر روابط بین الملل متعالیه» اثر دکتر محمد ستوده، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با حضور ناقد این کتاب، حجت الاسلام رضائیان، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در سالن کنفرانس مؤسسه رسا برگزار شد.

مؤلف کتاب «درآمدی بر روابط بین الملل متعالیه» در این نشست به روابط بین‌الملل اسلامی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته بسیار بر نظریات روابط بین الملل متعارف تأکید می‌شد و برخی معتقد بودند که که نظریه روابط بین الملل وجه اسلامی و غیراسلامی ندارد؛ چنان که این بحث در علوم دیگر نیز مطرح بوده است.

وی افزود: اما در حال حاضر مباحث روابط بین الملل اسلامی مطرح می‌شود و از جمله کتاب‌هایی که در این زمینه نوشته شده، کتاب فرانظریه اسلامی روابط بین‌الملل سید جلال دهقانی فیروزآبادی است.

دکتر ستوده، سیاست خارجی و روابط بین‌الملل را متفاوت خواند و یادآور شد: سیاست خارجی، کنش بین المللی یک دولت خاص و در پی منافع یک دولت است؛ در صورتی که روابط بین‌الملل، کنش‌های متعامل و تعاملی دولت‌ها در موضوعات مختلف بین المللی است.

وی گفت: ادبیات حاضر در کتاب‌های ما ناظر به سیاست خارجی است و بخشی دیگر ناظر به فقه بین‌الملل است و کمتر به روابط بین‌الملل پرداخته شده است؛ از این جهت در بخش اول کتاب «درآمدی بر روابط بین الملل متعالیه» قبل از ورود به مباحث روابط بین‌الملل اسلامی، نظریات رایج و عمدتا غربی در روابط بین الملل، نقد شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، نظریات متعارف بین‌الملل را به مثابه ابزار خواند و خاطرنشان کرد: در بخش دوم کتاب «درآمدی بر روابط بین‌الملل متعالیه» به مباحث تئوریک و نظری روابط بین‌الملل اشاره شده و روش تحلیلی علل اربعه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی به علل مادی روابط بین‌الملل اشاره کرد و گفت: منابع و مبانی روابط بین‌الملل و مباحث فرانظریه اسلام و روابط بین‌الملل، مباحث هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی در این بخش بیان شده است.

مؤلف کتاب «درآمدی بر روابط بین الملل متعالیه» با اشاره به اهمیت کارگزار انسانی در روابط بین‌الملل اسلامی یادآور شد: با توجه به حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)، مبانی انسان شناسی اسلامی و هشت نوع روابط بین‌الملل متعارف، متدانی، متعالی و... از این روایت اخذ شده است.

وی افزود: ساختار روابط بین‌الملل، آینده و اهداف روابط بین‌الملل نیز در بخش‌های بعدی مورد بحث واقع شده است؛ این که آیا آینده روابط بین‌الملل تیره و تار است، یا این که امکان برقراری محیطی مسالمت آمیز، برابر و عدالت جهانی وجود دارد؟

لازم به ذکر است؛ در پایان حجت الاسلام رضاییان، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به نقد کتاب «درآمدی بر روابط بین‌الملل متعالیه» پرداخت که به زودی متن کامل گزارش این نشست در سایت منتشر خواهد شد./201/م

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی